Rikke deltog på mit online kursus Giv slip på den indre dommer – 4 trin…
Aversion, vrede, frustration og irritation – Den anden forhindring i mindfulness
Den anden forhindring i mindfulness: Aversion, vrede, frustration og irritation
Aversion er den anden af de 5 forhindringer i mindfulness. I ordet aversion ligger de ugavnlige tilstande som for eksempel had, vrede, frygt, frustration, irritation, fjendskab mv. Det er ofte tilstande, som vi ikke vil have, og vi fordømmer dem umiddelbart, fordi de ofte leder til ubehag. Vi ønsker helt enkelt ikke at identificere os med ubehaget og forsøger derved at skubbe det væk. Der er modstand og afvisning – altså aversion.
Det er ofte meget stressfyldt at befinde sig i disse tilstande og selvom vi forsøger at undertrykke dem vil de dukke op igen og igen, hvis vi ikke tager os af det. Det bliver til en dårlig vane. De opstår helt automatisk. Og de vender bare tilbage igen og igen. Men at blive opmærksomme på disse mønstre og vaner er med til at løse op for eksempel frustration og irritation.
Det er umiddelbart nemmest at se vores aversion i forbindelse med fysiske smerter. Ofte vil vi reagere på smerter med modvilje, frygt, modløshed, frustration og utålmodighed. Vi kan bare ikke lide det. Og det stresser os. Men ved at fordømme smerten er der risiko for, at vi tilfører opspænding til smerten og den vil således forværres.
Og ubehaget kan også være til stede, når der opstår en negativ tanke. Tanken om en person vi har mødt eller en situation vi har oplevet. Bare tanken om det kan gøre os vrede eller fjendtlige. Og det føles umiddelbart ubehageligt at være fjendtligt indstillet, så vi fordømmer det måske med irritation, ærgrelse osv. Og tanker der kort efter giver følelsen af tristhed, modløshed osv. En enkelt tanke kan således sætte en helt kædereaktion i gang, og dermed påføre os mere irritation, smerte og ubehag.
Vi kan opleve i en meditation at kroppen gør ondt og sindet er uroligt. Vi oplever ubehag og helt automatisk vil vi måske rejse os og forlade meditationen. Uden egentligt bevidst at have taget stilling til det. Vi skubber ubehaget væk ved at flytte os. På samme måde tænder vi måske for tv´et, spiser søde sager, tjekker ind på Facebook osv., fordi sindet og begæret kommer med gode forslag til at dække ubehaget.
Ubehaget vil forsvinde af sig selv på et tidspunkt. Og jo mere man fordømmer det des længere vil det vare – også selvom vi tænker, at vi kan kamuflere det med behag.
Heldigvis har vi en anden mulighed: Vi kan tage os venligt af tilstande som vrede, frustration og irritation. Åbne op til den og erkende at de er til stede. At være opmærksomt nærværende med det, vil tage magten og styrken af og det vil ophøre langt hurtigere.
En god modgift mod vrede, had og frygt kan også være meditation på kærlig venlighed (se nederst i indlægget). Den kan både rettes mod andre personer og sig selv.
Har man for eksempel tendens til selvfordømmelse og kritik kan vi lægge vægt på en mere nænsom vej til mere selvaccept og forståelse. Så hvis man for eksempel bliver vred på sig selv, kan man i stedet for mere vrede møde det med åbenhed og venlighed. Så det begynder at løsne grebet i os.
På den måde vil vi ikke give mere næring til ugavnlige tilstande som for eksempel vrede. I stedet kan vi gennem mindfulness begynde at give mere næring til kærlighed, venlighed, tilfredshed, glæde. Vigtigst er at vi kan udvikle en stærk ligevægt uanset om der skulle passere irritation i ny og næ.
Aversion kan umiddelbart opstå, når vi får noget vi ikke vil have. Men også når vi ikke får det vi ønsker.
Og vi kan måske altid retfærdiggøre vreden, for at holde fast på den. Men hvad godt gør det os at holde fast på vreden.
Se alle artiklerne her:
Mindfulness og de fem forhindringer
Den første forhindring i mindfulness: Begær
Den tredje forhindring i mindfulness: Døsighed og sløvhed
Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier
Den femte forhindring i mindfulness
This Post Has 0 Comments