skip to Main Content
Tvivl - mand springer over forhindringer

Mindfulness og de 5 forhindringer

Mindfulness og de 5 forhindringer

Hvad enten du mediterer eller ej vil du helt sikkert have stødt på de 5 forhindringer, og måske uden at have været bevidst om det. De skaber en masse unødvendig frustration, ærgrelse og skuffelse i vores liv, som vi kan undgå ved at opdage forhindringerne, når de opstår.

De 5 forhindringer gør vores bevidsthed uklar, mudret og uforståelig samt spærre for at kunne se tingene for hvad de er. De forhindre sindet i at udvikle værdifulde færdigheder som koncentration og indsigter og vi kan dermed gå glip af at forstå vigtige psykologiske sammenhænge i vores liv.

Vil du for eksempel ændre uhensigtsmæssige vaner er de vigtige, fordi vi kan begynde at se igennem dem med større klarhed og dermed forstå hvorfor vi gentager vaner igen og igen, selvom vi slet ikke ønsker det.

Du kender det måske allerede: Du reagere på noget, som du bagefter godt kan se var over- eller fejlfortolket. Eller du har høje forventninger til din meditation eller i det hele taget om at komme i en bestemt tilstand og så sidder du bare der og er rastløs eller keder dig?

Heldigvis er der hjælp at hente. Så nu vil jeg fortælle dig lidt om de 5 forhindringer, så du kan begynde at få øje på dem:

Indledningsvis vil jeg sige at meditation og mindfulness ikke er underholdning. Men det bliver meget interessant, når du først får etableret en stabil praksis. I begyndelsen vil du skulle bruge en god motivationsfaktor og din viljestyrke, men efter noget tid – og når praksis er stabil – vil motivationen i sig selv være, at praktisere meditation og mindfulness.

Uanset din situation og dit udgangspunkt kan du gennem meditation og mindfulness tage hånd om din mentale og fysiske sundhed, så du kan få en bedre livskvalitet generelt. Vil du således fordybe dig i mindfulness og meditation, må du kende til di fem forhindringer i mindfulness.

Du finder dem herunder:

Den første forhindring i mindfulness: Begær

Den anden forhindring i mindfulness: Aversion

Den tredje forhindring i mindfulness: Sløvhed og døsighed

Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier

Den femte forhindring i mindfulness: Tvivl

Vil du have hjælp?

jeg hjælper dig gerne i gang med meditation og mindfulness, og er du allerede i gang, så hjælper jeg dig gerne videre. Læs mere her

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag