skip to Main Content
Rastløshed – den fjerde forhindring i mindfulness

Rastløshed, bekymring og grublerier – Den fjerde forhindring i mindfulness

Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier

I dette indlæg skal vi kigge på den fjerde af de 5 forhindringer i mindfulness, nemlig rastløshed, bekymring og grublerier.

Som tidligere nævnt er forhindringerne i mindfulness også noget vi støder på i vores almindelige hverdagsliv. For når det går stærkt og tempoet er højt, er vi ikke altid opmærksomme på, hvad der egentligt foregår. Vi bliver helt enkelt forhindret i at se klart og nuanceret og vi overreagerer måske helt automatisk som vi plejer at gøre. Forhindringerne spærre helt enkelt for en positiv udvikling. Og det er her den daglige mindfulness træning virkeligt kan gøre en forskel.

Den fysiske og mentale rastløshed er nok den af de 5 forhindringer, der umiddelbart er lettest at identificere.  Vi sidder midt i en meditation og vi har svært ved at finde ro. Der er både en fysisk og mental uro og nervøsitet. Vi er helt enkelt ved at gå ud af vores gode skind! Modsat døsigheden og sløvheden, som vi  ofte ikke er så bevidste om er til stede, da sindet er som indhyldet i et tungt tæppe.

Rastløshed er der også mange der kender, hvis de ikke kan falde i søvn pga. tankemylder og en følelse af ikke at kunne ligge stille.

Samtidig med den fysiske og mentale rastløshed, kan de distræte tanker fraværende forfalde til bekymringer og ængstelige grublerier. Vi forsøger måske at løse et problem ved at tænke os til, hvordan vi kommer fra a til b. Men er man ikke opmærksom på, hvor bevidstheden fører os hen, vil grublerierne ikke hjælpe os til at finde løsninger.

Hvorfor bliver vi rastløse?

Der kan ligge mange ting til grund for rastløshed og bekymring. Ser vi energetisk på det vil man i mindfulness sige at der er en forskydning i balancen mellem koncentration og energi. Koncentrationen svækkes og energien løber ligesom over og sætter sig som en fysisk eller mental rastløshed.

Det kan være at fokus ikke er stabilt, så man let forledes af små indre eller ydre distraktioner. Man forfølger en pludselig tanke om et eller andet. Og pludseligt er man hensunkent i fraværende tanker og grublerier.

Der kan også være nogle underliggende vaner i vores livsstil, som kan forårsage mentale forstyrrelser og uro. Det kunne for eksempel være uafklarede anspændte forhold i familien, på arbejdspladsen osv. eller at vi måske opfører os sårende over for os selv og andre.

Et andet forstyrrende element til rastløshed og bekymring kan være, hvis vi har et unuanceret selvbillede og dermed en overdreven selvkritisk holdning til os selv. Vi sammenligner måske konstant os selv med andre eler vurdere om indsatsen er god nok.

Daglig stress kan yderligere forværre tilstanden af rastløshed og bekymring. Stress kan sætte sig som en masse ubrugt energi i kroppen og dermed give en fysisk fornemmelse af uro. Og det sætter sig også ofte som en mental uro med mange tanker. Bekymring kan så yderligere lede til mere stress og ængstelse og kan snart blive en ond cirkel.

Koncentration er værdifuldt mod rastløshed og bekymringer

Vi kan let glemme det enkle i at mindfulness handler om at hvile i nuet fra øjeblik til øjeblik. Og for ikke at blive indfanget af for mange distraktioner i meditationen – eller i hverdagen – er en god koncentration et vigtigt fundament.

En god koncentration er også vigtig, for at kunne opdage rastløshed, bekymring og grublerierne i netop det øjeblik de opstår. Derved vil de ikke lede til forhindringer som for eksempel bekymrende grublerier. I stedet vil man efterhånden få en dybere selvindsigt, større tolerance og indlevelsesevne, så man kan begynde at ændre på uhensigtsmæssige vaner.

Man kan træne sin koncentration gennem daglig meditation og mindfulness træning, så man efterhånden får en stabil balance mellem energien og koncentrationen.

Sådan arbejdeer du med rastløshed, bekymring og grublerier

Det er en hjælp med et mere snævert fokus, når der er opstået rastløshed, bekymring eller grublerier. Man fokuserer helt enkelt på et lille område, som for eksempel mavens hæven og sænken.

Er man meget rastløs og er det svært at være nærværende med rastløsheden, kan man prøve at mediterer stående eller gående.

Vil du gerne have hjælp til at udvikle din koncentration og opmærksomt nærvær, så har du forskellige muligheder – både Live og Online.

Se alle artiklerne her:

Mindfulness og de fem forhindringer

Den første forhindring i mindfulness: Begær

Den anden forhindring i mindfulness: Aversion: Vrede, frustration og irritation

Den tredje forhindring i mindfulness: Døsighed og sløvhed

Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier

Den femte forhindring i mindfulness

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag