skip to Main Content
Begær – den første forhindring i mindfulness

Begær – Den første forhindring i mindfulness

Begær – Den første forhindring i mindfulness

Begær er den første af forhindringerne. Begæret udtrykkes som noget vi gerne vil have – og vi vil have det nu – uanset om det lever op til vores værdier og mål eller ej. Begæret kan være så almindeligt, at vi overhovedet ikke lægger mærke til det eller observerer hvor stor indflydelse det egentligt har på vores liv.

Begær er både store og små ting, som vi er afhængige af eller har stærk trang til. Vi kan for eksempel fortabe os i tilbagevendende fantasier, indre dramaer og forventningen om at der skal ske noget andet – og helst noget sjovere og mere underholdende. Kort fortalt kan man sige, at i begæret ligger det at man forsøger at holde fast på noget behageligt for enhver pris.

Vi sidder måske i en meditation og har ondt i kroppen og vi drømmer om at befinde os et andet sted og at foretage os noget andet. Og sindet kommer med masser af gode forslag: Ligge på sofaen og se tv, løbe en tur, drikke en kop kaffe, arbejde, pligter osv.

Eller vi sidder måske i en behageligt tilstand, som vi gerne vil have til at fortsætte og forsøger at fastholde den. Men skuffelsen kommer med sikkerhed, da det netop ikke er muligt.

Det modsatte af begær er naturligvis begærløsheden. Og den er vigtig at nævne for det er hele basen for indre ro, glæde, tillid og tilfredshed men også en stærk koncentration og psykologiske indsigter.

Vil du gerne arbejde hen mod at identificere dit begær bedre, så er løsningen egentligt ganske enkelt; For gennem meditation og mindfulness kan vi blive opmærksomme på, når det opstår og dermed se det for hvad det er.

Se alle artiklerne her:

Mindfulness og de fem forhindringer

Den anden forhindring i mindfulness: Aversion: Vrede, frustration og irritation

Den tredje forhindring i mindfulness: Døsighed og sløvhed

Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier

Den femte forhindring i mindfulness

 

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag