skip to Main Content
Sløvhed - den tredje forhindring i mindfulness

Sløvhed og døsighed – Den tredje forhindring i mindfulness

Døsighed og sløvhed

Døsighed og sløvhed er tilstande, som forhindre os i at udvikle koncentration, nærvær og selvindsigter i mindfulness – men også i det hele taget. Og så er det den tredje forhindring ud af de 5. Disse tilstande er helt almindelige, når man begynder at meditere.

Mange mennesker har et travlt og stresset liv, og vi bruger en masse mental og fysisk energi hver dag. Vi tillader os ikke megen afslapning. Selv når kroppen er i ro, vil mange opdage at tankerne er aktive.

Når vi så begynder at meditere og vender blikket indad, vil vi måske opdage at vi er trætte og udmattede. Kroppen er måske overbelastet af for meget stress og for lidt hvile. Og da meditation og mindfulness afstresser og afslapper kroppen, vil man let kunne blive mentalt døsig eller sløv. Opmærksomheden synker simpelthen og bum! Man falder i søvn. Og det er naturligvis tillokkende netop at falde i søvn, hvis man i forvejen er i underskud.

I meditation og mindfulness kan døsighed og sløvhed også være en måde at lukke bevidstheden ned på. Det kan forekomme, hvis der er vanskeligheder og udfordringer, som vi ubevidst ikke ønsker at forholde os til. Derved kan det i stedet for være ganske forførende at falde i søvn.

Døsighed og sløvhed er to tæt relaterede mentale tilstande. Det der er til fælles ved de to er, at der er for lidt energi bag opmærksomheden. Det modsatte kender vi for eksempel, når vi ikke kan falde i søvn. Der er der nemlig for meget mental energi.

Men i dette tilfælde er der ligesom en sløvhed og træghed i bevidstheden. Opmærksomheden bliver svækket og man begynder at kede sig. Opdager man først døsighed og sløvhed, når den er indtrådt, vil den være som et tungt tæppe, der mudre bevidstheden til – og der skal noget træning til for at overkomme denne tilstand.

Hvad får vi så ud af at holde os vågne?

Med den rette udvikling i meditation og mindfulness kan vi i stedet forbinde os til en dybere kilde af energi og udvikle en tilstand af mental vågenhed  og fysisk afslapning i vores mindfulness praksis – men også i vores hverdag.

En mental vågenhed kan give os adgang til vores indre ressourcer. Og vi kan også bedre få øje på gamle vaner, som ikke længere gør os godt. Derved giver meditation og mindfulness klarhed til at justere i vores livsstil, så vi kan finde nye gode vaner der skaber mere glæde. Vi kan med den mentale klarhed lettere forstå forskellige psykologiske sammenhænge hos os selv og andre, som er vigtige for at kunne skabe en sundere livsstil.

Hvordan løser man så forhindringen?

Døsighed og sløvhed vil man særligt opleve i begyndelsen, når man begynder at meditere eller hvis man meditere relativt lidt i forhold til en belastende livsstil. Det kan også være en stor hjælp at få en lærer til at hjælpe med at overkomme forhindringerne, så man får bedst muligt virkning ud af sin indsats.

Man kan også prøve sig frem ved at skifte meditationsstilling. Plejer man at ligge ned i meditationen, vil det være et forsøg være at sidde på for eksempel en stol. Er der stadig tendens til mental sløvhed og til at falde i søvn, kan man eksperimentere med at stå op. Kort sagt kan man sige, at jo mere energi man skal bruge til at holde kroppen des lettere bliver det at holde sig vågen. Kroppen og sindet bliver helt enkelt mere aktivt.

Det bedste resultat får du ved at meditere hver dag og ved at forsøge at holde dig vågen.

Se alle artiklerne her:

Mindfulness og de fem forhindringer

Den første forhindring i mindfulness: Begær

Den anden forhindring i mindfulness: Aversion: Vrede, frustration og irritation

Den fjerde forhindring i mindfulness: Rastløshed, bekymring og grublerier

Den femte forhindring i mindfulness

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag