skip to Main Content
LiseLotteTrujillo2
Mindfulness

og meditation

MINDFULNESS MBSR

Mindfulness Baseret Stress Reduktion

8-ugers forløb &
 fordybelsesdag

Dette Mindfulness MBSR 8-ugers kursus er godkendt som optagelse til MBSR uddannelsen på Aarhus Universitet.

Mindfulness MBSR uddannelsen fra Århus Universitet er som den eneste i Danmark etableret i formelt samarbejde med Center for Mindfulness (CFM), grundlagt af Jon Kabat-Zinn, ved University of Massachusetts Medical School (UMASS) i USA.

MBSR er et intensivt mindfulness kursus, der løber over 8-uger, hvor du får undervisning, støtte og inspiration gennem alle otte uger.

MBSR er et erfaringsbaseret forløb, der gennem træning af nærvær, opmærksomhed, venlighed og empati gør os bedre til selv at tage ansvar for vores psykiske og fysiske sundhed. Når vi selv tager ansvar for den del af vores liv, kommer vi mere tilstede i os selv og vi får højere livskvalitet.

Det foregår ved, at vi øver os på at rette opmærksomheden mod tanker, følelser og kropslige sansninger med en accepterende, venlig og ikke dømmende holdning.

Hvornår har du sidst prøvet:

At genoplade energien og at være helt stille indeni?
At gå i naturen uden at skulle nogen steder hen?
At sidde i stilhed, uden at skulle tage dig af andre, end dig selv?
At spise din frokost langsomt og smage på hver en bid?
At tillade dig selv at gå ned i tempo uden at bekymre dig om hvad du skal?

Mindfulness er for alle

Alle kan få det bedre gennem Mindfulness. Uanset hvem du er, og hvordan dit liv ser ud nu, kan en ellers travl og stresset hverdag vendes til et liv med mere fysisk og mentalt overskud. Har du overskud, bliver du både bedre til at tage dig af andre og tage dig af dig selv, så du kan sørge for, at du bliver ved med at have overskud.

Mindfulness er en effektiv metode, der gennem daglig træning kan øge din evne til at håndtere både hverdagens små udfordringer og svære ting i livet bedst muligt.

Mindfulness kan være noget for dig, hvis du oplever:

 At du har svært ved at falde i søvn
 At du sover dårligt om natten
 At du føler dig anspændt og har svært ved at slappe af
 At tanker og bekymringer fylder meget
 At du føler dig fastlåst
 At du føler dig stresset og presset i din hverdag
 At du føler dig angst
 At dine følelser løber af med dig, så du af og til overreagerer
 At du går rundt og er ked af det
 At du fejler noget og synes det fylder for meget
 At du har smerter og muskelspændinger
 At du har problemer med overspisning eller særlige restriktive “sundhedsdiæter”

 At du vågner op midt om natten og ikke kan falde i søvn

 At du er nysgerrig på, hvad et MBSR 8-ugers kursus kan give dig

”Mindfulness er at være bevidst om det vi retter opmærksomheden mod – mens vi gør det. Det giver mulighed for at stoppe op et splitsekund og tage nye og mere bevidste valg, der er bedre for vores sundhed.” Lise Lotte

Videnskabelige undersøgelser baseret på MBSR

MBSR – Mindfulness baseret stress reduktion – 8-ugers kurset er et veldokumenteret mindfulness forløb, som er udviklet af Dr. Jon Kabat-Zinn i 1979. Det er baseret på ældgamle buddhistiske traditioner for meditation, og der findes i dag videnskabelig dokumentation for at mindfulness øger fysisk, psykisk og social velvære.

Stressforskning og hjerneforskning – også i Danmark – har været med til at dokumentere den gavnlige virkning af intensiv træning af mindfulness gennem 8-uger.

Så Mindfulness MBSR kurset er for dig, der ønsker:

  • At finde ro i dig selv
  • At få mere glæde og tilfredshed i dit liv
  • At få mere nærvær og fokus i din hverdag
  • At finde ind til det, der betyder noget i dit liv
  • At få større psykisk og fysisk velvære
  • At få mere overskud og overblik
  • At få mere mod og tillid til dig selv
  • At få en mere harmonisk hverdag
  • At lære dig selv bedre at kende
  • At acceptere dig selv som du er

PRAKTISK INFO

Hvordan foregår de 8-uger?

Vi mødes 1 gang om ugen i 8 uger i 2,5 timer. Efter 6. gang er der indlagt en hel fordybelsesdag på 7 timer.

Fordybelsesdagen er en dag, hvor vi fordyber os i de mindfulness meditationer, som vi indtil videre har trænet på kurset – og derudover enkelte nye. Fordybelsen foregår ved, at det meste af dagen foregår i guidet tavshed. Det betyder, at deltagerne bliver guidet gennem dagen, og at gruppen hele  dagen er i tavshed. Tavsheden giver stilhed, hvilket betyder en rigtig god mulighed for at vende opmærksomheden indad og observere dig selv uden at blive forstyrret.

Der serveres frugt, nødder, chokolade, kaffe og te gennem hele dagen. Du skal selv tage en let frokostret med til en fælles buffet, der også foregår i tavshed.

Hvor mange er med på sådan et MBSR kursus?

MBSR kurset foregår i en lille gruppe på højst 8-10 deltagere. Det giver mulighed for at skabe et fortroligt og trygt rum for alle, hvor der også er mulighed for at dele erfaringer. En lille gruppe giver bedst mulig virkning for hver enkelt deltager.

Hvad indeholder Mindfulness MBSR kurset?

Kurset er tilrettelagt, så du kan nå at få mindfulness meditation godt integreret i din hverdag. På kurset får du prøvet at meditere liggende, siddende, gående og i bevægelse, så du på ethvert tidspunkt i din hverdag kan tage det med dig.

Gennem fx åndedrætsmeditation, enkle yogaøvelser, kropsscanning og nogle meditationer, der sigter mod at udvikle og styrke din empati, styrker vi samtidig balancen mellem krop og sind, så det ene ikke hele tiden tager over fra det andet.

Undervejs er der indlagt øvelser og refleksioner, der hjælper til større selvindsigt og mental og kropslig selvbevidsthed. Vi skal arbejde med emner som:

  • kvinde på mindfulness kursusMindful spisning
  • Venlighed og empati
  • Selvopfattelse og identitet
  • Kreative løsninger
  • Aktive valg frem for at tænde for den indre autopilot
  • Vaner og fastlåsthed
  • De gode oplevelser midt i det svære
  • Fortrolighed med indre og ydre stilhed
  • Åbenhed frem for afvisning
  • God kommunikation og relation i stedet for konflikt
  • Dårlige vaner og hvordan man kommer videre

Hvor meget tid skal jeg bruge hjemme?

Mindfulness er en færdighed, som man bliver god til når man øver sig – ligesom at lære at cykle, at spille klaver eller tale portugisisk, bare for at nævne nogle få ting. Det kræver altså øvelse.

For at få det bedste udbytte af kurset, skal du derfor regne med daglig mindfulness træning hjemme, svarende til ca. 30-45 minutter om dagen 6 gange om ugen. Det er derfor vigtigt, at du sætter tid af til at få øvet dig hjemme.

Hvad får jeg ud af at deltage i Mindfulness MBSR kurset?

Her er nogle af de fordele, du får ved at være i et Mindfulness MBSR 8-ugers forløb:

  • Du får bygget din mindfulness-færdighed op skridt for skridt
  • Du får hjælp til din meditationsstilling, så du kan holde kroppen i ro
  • Du lærer af de andre deltager i gruppen
  • Du får en mail med resumé af aftenens undervisning
  • Du får opgaver til hver undervisningsgang, så du får arbejdet med det hjemme
  • Du får adgang til guidede mindfulness meditationer, der er lavet specielt til forløbet
  • Du får information og litteraturliste, så du selv kan gå videre efter afslutning af forløbet

Læs også: “hvad er MBSR” – mindfulness baseret stress reduktion egentlig er – og hvor det kommer fra?

Hvornår afholdes der Mindfulness MBSR forløb næste gang?

 

Vi starter mandage den 15. januar og fortsætter mandage den 22. januar, 29. januar, den 5. februar, den 19. februar, den 26. februar, den 5. marts og den 12. marts kl. 18-20.30.

Vi holder fri den 12. februar (vinterferie uge 7).

Fordybelsesdag lørdag den 3. marts kl. 10-17.

Pris

3.950 kr.

Du har mulighed for at betale forløbet i 3, 4 eller 6 rater.

Hvor foregår MBSR kurset?

8520 Lystrup. Præcis adresse oplyses ved tilmelding.

Der er gode tilkørselsforhold fra motorvejen.

Vi skal være i et stort og lyst lokale med varme i gulvet. Der er græs og natur-stier ved lokalet, som kan benyttes på fordybelsesdagen.

Tilmelding

 

Der er stor interesse for mine små hold, og de bliver derfor hurtigt fyldt op. Du kan altid skrive dig på venteliste, når et hold er udsolgt  – helt uforpligtende – og du vil få besked ligeså snart næste hold oprettes. Er du interesseret, så ring eller skriv til mig.

Kort sagt; du vil på Mindfulness MBSR  8-ugers forløbet lære dig selv bedre at kende gennem nærvær og opmærksomhed, og finde ind til det der virkeligt betyder noget for dig.

 

 

Deltagerudtalelser

Det, der har betydet mest for mig under forløbet er, at jeg har fundet ”hjem” til mig selv. I praksis at jeg i dette forløb er gået fra en halvtids-sygemelding til en nedsat arbejdsuge på 30 timer med en god mavefornemmelse.

Den forskel, mindfulness forløbet har gjort for mig, er, at jeg – ved at finde hjem også har opdaget at jeg ofte selv rummer svarene på umiddelbart uløselige problemstillinger/vanskelige situationer.

Majken

Jeg er meget taknemmelig for at få muligheden for at gå på et 8 ugers mindfulnessforløb hos dig.
Lovingkindness giver mig en varm følelse af stor kærlighed til mig selv og mine medmennesker. Et smil på læben og en indre ro og glæde.

Helle

Erfaringsudveksling med de andre deltagere. Og den indsigt jeg har fået i mindfullness og meditation. Hvordan jeg kan bruge det i hverdagen, og det positive effekt det har på min krop og mit sind. Et stærkt redskab at have med i livet.

Har specielt haft glæde af ”love and kindness” øvelserne.

Jeg har fået større rummelighed og større ro- og er blevet bedre til at lytte til mig selv og min krop.

AJ

 

Den mest værdifulde ting, jeg har lært er, at tanker bare er tanker og ikke min virkelighed.
Og fordybningsdagen var virkelig en god oplevelse for mig – Havde en rigtig god uge efterfølgende.

Det har hjulpet mig med at være bedre til ikke at overanalysere ting, at være god mod mig selv og ikke have en forventning til andre mennesker. Og være opmærksom på, hvornår mine tanker løber løbsk.

TUSIND TAK FOR EN GOD OPLEVELSE

AA

 

Jeg fik mere ro og overskud.

Jeg vil gerne takke dig Lise Lotte for din omsorg og er rigtig glad for at have haft dig som underviser.

IF

 

Jeg har fået en ny indsigt i mig selv og jeg har lært at tage vare på mig selv.

Det har sænket mit stressniveau. Det har dæmpet mine angstsymptomer. Lært mig at acceptere min angst. Det har givet mig ro og større selvværd.

Det har været en gave at komme her hos dig. Jeg trængte så meget til forandringer i min livsstil og det har jeg fået. TAK!

Merete

 

Jeg synes Lise Lotte, du er meget ansvarsbevidst, tilgængelig og professionel i din udførsel af kurset. Jeg er glad for at jeg kom med på kurset.

Jeg synes du har planlagt forløbet helt fantastisk. Der er en rød tråd gennem ugerne og det er rigtig godt, at der også er plads til at deltagerne taler om det der rører sig.

Marianne

 

Det der har betydet mest under forløbet er din impatiske rolige måde at være på. Du giver ro, tro på livet og jeg har virkeligt fået mindfulness helt ind i mit hjerte. Og så er du bare rigtig dygtig til at guide de forskellige meditationer.

Jeg har fået øjnene op for at jeg ikke er mine tanker. Jeg kunne flyve, være nærværende for min syge far, været rolig i stunder, hvor jeg før ville have været meget urolig.

HU

 

Kurset har betydet, at jeg har fundet ind til mig selv igen, og fået redskaber til at håndtere både fysiske og psykiske smerter.

Det har givet mig indre ro, givet mig mulighed for at mærke mig selv bedre både på godt og ondt. Det har givet mig indsigt i, at det er helt ok at være nede og have triste tanker, så længe de ikke styrer mig og min hverdag.

Natasja

 

Jeg har sat tempoet ned og fået det meget bedre med mig selv og er ikke så hård ved mig selv mere og har fået det bedre i forskellige relationer.

Tak for 2 måneder i dit utrolige dejlige selvskab. Jeg er så uendelig glad for at det lige præcis var dit kursus jeg faldt over.

MH

 

Jeg har fundet indre ro og omgivelserne har mærket en tydelig forandring i min adfærd.

Anne

 

Det, der har betydet mest for mig under forløbet, er, at jeg er blevet mere opmærksom på mig selv og hvordan jeg har det. Jeg lever langsommere og det har jeg stor glæde af.

Jeg er mere rolig og har lært at flytte fokus, hvis noget bliver lidt for meget for mig. Det har betydet meget at lave yogaprogram her og få introduceret de forskellige meditationsformer. Det har været lærerigt at høre de andres erfaringer/udfordringer med mindfulness.

Den forskel, mindfulness forløbet har gjort for mig, er: Jeg føler en større ro. Jeg er blevet bedre til at mærke mig selv. Jeg er blevet meget opmærksom på at se på andre med større venlighed og er dermed blevet mere rummelig.

Jane

 

Det betød meget for mig med det gode indspark du engang imellem kom med, hvor du selv siger at du er skrap. Det hjalp mig utrolig meget til, igen, at tage mig selv og mit udbytte af kurset seriøst. Så jeg fik meditationerne i min hverdag prioriteret.

Efter kurset har jeg oplevede større koncentration, mere nærværd, større rummelighed, mere ro og et meget mere positivt sind.

TL

 

Det, der har betydet mest for mig under forløbet er, at blive bevidst om mine tanker. At have fundet en måde at finde ro. Men det er hårdt arbejde!

Den forskel, mindfulness forløbet har gjort for mig, er: Jeg er blevet mere opmærksom på mig selv og mine tanker. Har fundet en måde at finde ro. Men det kræver en indsats.

A. E.

Det har betydet meget for mig, at jeg tør være i de ubehagelige situationer, der er forbundet med min stress / angst.

M.R.

Kurset har givet mig mulighed for at finde ro i sindet.

Anne B. H.

Jeg har fået en større forståelse af mig selv gennem kurset og mærker nu mere efter. Jeg er blevet mere bevidst om at det er vigtigt at prioritere sig selv før andre. Det der har betydet mest for mig var stilhedsdagen. Den var fantastisk. Jeg kommer helt sikkert igen.

M.B

Jeg er blevet mere balanceret undervejs på kurset og samværet med alle de andre og fortroligheden i gruppen har også betydet meget.

GMH

Føler at det nu er ok at prioritere mig selv – også før andre. Det er stadig en udfordring for mig at meditere, men har fået mange gode tip/vejledning til hvorledes det kan lykkes for mig. Jeg synes du er en dygtig underviser.

HR

Det har været et trygt rum med plads til folks forskelligheder. Jeg har glædet mig til hver gang. God undervisning.

LK

Det som har betydet mest er, at få sat fokus på nærvær og kærlighed til mig selv. Har i forløbet fundet mere ro med mig selv og er begyndt at sige nej til mine omgivelser. Mærker efter/reflekterer om det jeg siger ja til, er godt for mig. Jeg synes du har været en inspirerende og dygtig, kompetent underviser.

Lotte:

Jeg har fået positiv indre / bedre livsglæde. Dejligt med små hold. Virker dejligt privat. Plads til hver enkelt.

K.E.K.

Det har haft stor betydning for mig, at Jeg har brugt meditation hver dag, for at få styr på stressen, tankerne og åndedrættet. At jeg nu kan mærke kroppen igen efter stressen. At tænke over at leve i nuet og ikke bekymre mig så meget. Kærlig venlighed har haft en stor betydning for mig, vil nu møde mennesker med åbenhed og tænke ”alle vil være lykkelige.”

Det har været et super godt kursus, som har haft afgørende betydning for håndtering af min stress-periode. Og ikke mindst mit liv fremover……. En ny levemåde med mindfulness.. Tak Lise Lotte.

Susanne

Jeg er blevet mere opmærksom på at være tilstede, mærke ting omkring mig, iden i mig hvilket virkeligt har været givtigt.

Det har haft stor betydning at få god og kyndig vejledning af Lise Lotte og at lære det hele sammen med andre i en lille lukket kreds. Det har også været vigtigt med hjemmearbejdet, så man holdes til ilden.

Jeg er blevet mere opmærksom på at være tilstede, være sammen med fx mine børn (sådan fuldt tilstede), når vi er sammen fx i naturen, når jeg selv går en tur. Dette beriger mig meget.

Min mand sagde forleden at han kan mærke at jeg er blevet gladre. Og jeg er sikker på at du og MBSR har en stor del af æren for det.

L.G.

Det har haft betydning for mig at få hjælp til at træne opmærksomhed, at blive i stand til at vende fokus og føle en større kontakt med mig selv. Jeg er mere opmærksom på…… opmærksomhed, fokus, tanker, nærvær.

Jeg har fået rigtig meget ud af dette kursus. Træning og hjælp til et indre fokus har givet mig et overskud, som jeg ikke havde på samme måde før. Opmærksomhed på tanker, venlighed ikke mindst over for mig selv, at vide lidt mere om hvordan det er muligt at skabe ro for og i mig selv. Dejligt kursus <3

Gette

Jeg har fået mod på, og glæde ved at være stille med mig selv. Jeg begynder at kunne stoppe mit tankemylder.

Jeg glæder mig til at fortsætte min personlige udvikling. Et citat jeg har lavet til mig selv: Mindfulness er for sindet, hvad motion er for kroppen.

Gitte

Ja, MBSR kurset svarede bestemt til mine forventninger. Havde forventninger om at få nogle redskaber til at få det bedre. Mere ro, fred, nærvær, glæde. Redskaberne har jeg bestemt fået. Særligt meditationerne på kærlig venlighed har jeg været rigtig glad for. Det der har betydet mest er meditationerne. Teorierne bag. De fine digte. Resuméerne vi har fået bagefter. Kurset har gjort mig opmærksom på, at kroppen har brug for balance. Jeg er alt for meget i hovedet og for lidt i kroppen, og det holder ikke i længden. Mindfulness har stille og roligt fået mig tilbage til kroppen. Der er stadig noget vej endnu…. Men har fået mange gode redskaber med i bagagen, jeg kan blive ved med at bruge. Jeg anbefaler allerede kurset til andre 🙂

BDM

Det har hjulpet mig til at slippe papirbunkerne, når jeg går fra arbejde. Mindfulness har lært mig at slappe af, og har givet mig min gode nattesøvn tilbage. Der er også kommet mere ro på derhjemme. Jeg er blevet bedre til at lytte til min krop. Det har været vigtig med et lille hold, og synes du har været dygtig til at skabe et trygt forum. Kærlig venligheds meditationen er jeg helt vild med. Den fremkalder altid et smil på læben. Tak Lise Lotte for et godt kursus.

Pia

 

GemGem

GemGem

GemGem

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top