skip to Main Content
Undgå Stress – Og Hvad Er Stress Egentligt?

Undgå stress – og hvad er stress egentligt?

Mange har i dag en travl hverdag med høje krav på arbejdet, børn der skal hentes og bringes, møder, indkøb, madlavning, rengøring og måske et ældre og omsorgskrævende familiemedlem. Dagene er præget af at et højt tempo og det kan være svært at mærke forskel på travlhed og stress. Læs herunder, hvordan du kan undgå stress.

Hvordan fungerer den biologiske stressmekanisme? Og har en søgen efter anerkendelse betydning for stress?

Lær mere om stress herunder.

Først skal vi se lidt på, hvordan den biologiske proces af stress foregår:

Hvad er stress?

Stress er kroppens alarmberedskab, som sætter i gang, når vi føler os truet. Det er en biologisk mekanisme, som vi alle er født med, og som er nødvendig for vores overlevelse. Når stressreaktionen går i gang udskilles stresshormonerne adrenalin og cortisol. Mekanismen sikrer, at vi får et ekstra energitilskud til at kunne flygte eller kæmpe mod den fare vi står over for. Da vi som oftest slet ikke står i en situation, hvor det er nødvendigt fysisk at flygte eller kæmpe, vil det ekstra energitilskud hobe sig op i kroppen, som et overskud af energi. Vi så at sige brænder inde med den.

Fysiologisk set kan stress sammenlignes med, at man går op ad en trappe. Dette vil øge pulsen, hjerterytmen, åndedrætsfrekvensen og blodtrykket, således at der transporteres mere ilt ud til cellerne. Denne fysiologiske oplevelse af stress er så kombineret med en følelse af frygt. Er man således kronisk stresset, er det ikke svært at forestille sig, hvilken belastning stress påvirker kroppen med.

Stress før og nu

Oprindeligt har stress været en væsentlig overlevelsesstrategi, hvis man skulle flygte fra farlige rovdyr eller kæmpe mod fjendtlige stammer. Altså situationer, hvor man virkeligt føler sig i livsfare. Lignende situationer vil naturligvis kunne opleves i dag, hvis man for eksempel har indbrud i sit hjem eller skal flygte fra en voldsperson. Men disse farer oplever vi heldigvis relativt sjældent. Mere almindeligt er det med sygdom, skilsmisse, fyring eller et dødsfald i familien. Forskellige livsvilkår, som også for mange vil føles truende, fordi det rykker ved vores daglige stabilitet.

Men der er flere forskellige grunde til stress. Her er en af tidens hyppige stressbelastninger:

 

Anerkendelse og prestigeUndgå stress i naturen

Det siges i buddhismen, hvor mindfulness oprindeligt stammer fra, at vi alle har en indre stemme – mere eller mindre bevidst – som driver os frem fordi vi ikke føler os gode nok præcis som vi er. Er man ikke bevidst om denne side af sig selv, vil den måske få os til konstant at jagte anerkendelse og prestige.

Denne indre stemme og identitet, kan få os til at fortsætte i det uendelige, indtil vi måske en dag går ned med stress. For hvis bare lige……..så føler jeg mig god nok!

Det er relativt om man føler sig god nok. Det vil sige at man vurderer om man er mere eller mindre værd i forhold til andre mennesker. Og føler man sig måske ikke så god som andre leder det til lavt selvværd. Til gengæld vil et højt selvværd også være skrøbeligt, fordi almindelige livsbetingelser kan rokke ved det. Og for mange mennesker er det også en meget stor mental belastning og dermed stressfyldt at skulle holde fast i sin identitet, så man kan beholde det høje selvværd.

Kan vi undgå stress? – Fra mental belastning til mental frihed

Oprindelig er stressreduktionsdelen i mindfulness egentligt kun en side effekt af et langt større potentiale. Så mindfulness er meget effektivt til at undgå stress.

Gennem daglig træning af mindfulness meditation bliver man bevidst om uhensigtsmæssige vaner men man får desuden også mod til at ændre på dem. Helt naturligt vil der blive mere plads til gode vaner, som giver mere tilfredshed og glæde og dermed mindre frustration og stress.

Mindfulness vil også hjælpe på et lavt selvværd, fordi man efterhånden vil holde op med at sammenligne sig med andre mennesker. Der opstår skridt for skridt en indre tilfredshed over at være lige der hvor man befinder sig. Så man har i øvrigt heller ikke brug for at søge et højt selvværd og gå og bekymre sig over, hvad andre tænker om en. Og det giver en enorm mental frihed, så du kan undgå stress.

Hvad er stress? Sådan kan du undgå stress. (Lise Lotte Trujillo)

Hvad er stress? Sådan kan du undgå stress. (Lise Lotte Trujillo)

 

Læs også mit indlæg om:

Mindfulness og lavt selvværd

 

 

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top