skip to Main Content

Mindfulness retreat – stilhed og ligevægt

Mindfulness retreat – 9 dage i stilhed

I starten af juni 2013 var jeg afsted på et 9-dages mindfulness retreat i stilhed.

9 dage i komplet stilhed!

Det var – som altid – aldeles fantastisk – og endnu en gang bliver jeg overrasket over, hvor stort et potentiale, der er i at meditere hver dag.

For stilhed er ikke bare stilhed.

Der er faktisk flere dybder i stilheden, så selv når jeg – en erfaren rotte – har siddet stille og mediteret i timevis, indfinder der sig en endnu dybere stilhed i end jeg havde forestillet mig eksisterede.

En stilhed hvor følelsen af, at lynet kunne slå ned lige ved siden af mig uden at bringe mig ud af ligevægt har bredt sig hos mig.

Og det er den følelse jeg så gerne vil give til dig.

Hvad er et mindfulness retreat?

hav1Måske ved du allerede hvad et stilheds-retreat er, hvis ikke så er det kort fortalt én eller flere dage, hvor du helliger dig til at meditere dagen lang både siddende, gående og når du spiser.

Det hele foregår, som navnet indikerer, i stilhed. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om hvordan det er at være på stilhedsretreat.

Måske tænker du, at det der med at være stille i længere tid ikke lige er dig? Eller måske har du prøvet at meditere, men synes det er lidt svært? Og måske er du også i tvivl om, hvornår du egentlig mediterer?

Hvis du har det sådan, kan jeg berolige dig med, at du er helt og aldeles normal!

For det er faktisk ikke altid så nemt at meditere.

Det kan faktisk sagtens være lidt som junivejret her i år: En blandet fornøjelse!

For mange der mediterer går nemlig ind i meditationen med et bestemt ønske eller drøm. Og jo mere man holder fast i det, jo sværere bliver det faktisk.

Så bedst som man sidder der og higer efter en bestemt oplevelse eller følelse i sin meditation, falder det hele til jorden. Det er som at holde fast på vand, det kan man ikke.

Men når man så giver slip på alle drømmene, følelserne eller den oplevelse man troede meditationen ville give, kommer den indre glæde snigende af sig selv. Og den er dybere og mere kraftfuld end noget andet. Og med den kommer den dybe stilhed.

Og det er ikke bare det rene hokus pokus, og individuelle erfaringer det her.

hMindfulness er effektivt til at ændre dårlige vaner

Vi ved rent videnskabeligt at mindfulness meditation er en effektiv metode til at ændre uhensigtsmæssige vaner, f.eks. vaner der leder til stress.

Og stress fylder meget i manges hverdag.

hav2Det kan fx være stressende at have en kronisk lidelse, at der er svære relationer på arbejdspladsen, deprimerende tanker eller at skulle leve op til et perfektionistisk selvbillede.

Mange oplever at det er muligt at reducere stress kortvarigt gennem 10-15 minutters daglig meditationspraksis. Men vil du varigt ændre på stressadfærd, så skal der lidt mere til.

For udover en god og solid meditationspraksis  skal der viden til.

Så på alle mine forløb fokuserer jeg derfor på at give dig viden OG færdighed i at udføre en længere varende meditation.

Jeg hører ofte at det er svært for mange at få praktiseret det derhjemme alene, og vil gerne inspirere dig til at det bliver lettere.

For meditation er en god investering!

Det er nemlig blevet undersøgt, at en koncentreret meditation er lige så nærende som en dyb drømmeløs nattesøvn.

Her får du tips til mere indre stilhed >>

Er du blevet inspireret til at læse, hvad nogle af mine deltagere har fået ud af mindfulness så se her.

Eller ”mindfulness og jagten på lykken”.

 

Se også mit mindfulness weekend retreat her >>

Mindfulness Lise Lotte Trujillo
Mindfulness Lise Lotte Trujillo

 

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 2 Comments
  1. Kære Lise Lotte.

    Spændende at læse om dine oplevelser med et stilhedsretreat.
    Hvor har du været på retreat?

    Jeg står selv og mangler inspiration til hvor jeg kan tage hen og hjem der afholder længere stilhedsretreat.

    På forhold tak.

    Kærlig hilsen
    Stine

    1. Kære Stine

      Ja, det kan være utroligt interessant at læse om, hvordan andre oplever stilheden. Og nok endnu mere interessant selv at afprøve det 🙂

      Jeg har efterhånden været på rigtig mange stilheds-retreats – både her i Danmark og i udlandet. De retreats jeg selv går efter er dem med baggrund i Vipassana -også kaldet indsigtsmeditation eller insight. Det er i øvrigt også den metode jeg selv bygger mine kurser og undervisning på.

      Der afholdes efterhånden en del her i Danmark på for eksempel Gomde (Djursland) eller af Cand Psyck. Uffe Damborg. I udlandet kan jeg anbefale Gaia House (England), Spirit Rock (USA) og IMS: Insight Meditation Soscaty (USA).

      Du kan også følge mig på Facebook eller i mit nyhedsbrev, hvor jeg også ind i mellem deler info om retreats. Håber her er lidt inspiration til dig 🙂

      Kærligst
      Lise Lotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

5 enkle redskaber der øjeblikkeligt tager toppen af din stress og gør dig mere klar i hovedet

I minikurset får du blandt andet:

  • Stress-barometertest 
  • Akut stress håndtering
  • Sådan vælger du stress fra

Det koster kun din emailadresse. Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev med konkrete tips, gode tilbud og gratis meditationer.