skip to Main Content
Mindfulness terapi bygger bro mellem 2 verdener

Mindfulness terapi – få det bedste fra 2 verdener

Mindfulness terapi er en behandlingsform, der sædvanligvis knytter sig til kognitiv adfærdsterapi, som jeg også benytter mig af.

Men de mange gode egenskaber fra mindfulness kan også indgå i andre former for samtaleterapi og psykoterapi. Både samtaleterapi og mindfulness  øger på forskellig vis opmærksomheden på og og forståelsen af problemet, der ønskes hjælp til, hvilket er en forudsætning for at ændre et uønsket problem.

Men læs selv med…

I artiklen kan du blandt andet læse om:

  •  Narrativ terapi og mindfulness
  • Selvfornemmelsen er blot en konstruktion
  • Spiritualitet og mindfulness
  • Kan mindfulness løse alle problemer?

 

MINDFULNESS TERAPI ARBEJDER for dig på FLERE NIVEAUER

Mange kommer til mig med ønsket om at få mere ro og afslapning. Men nogle opdager også, at mindfulness meditation er en dybt personligt udviklende metode, og at meditation indeholder et perspektiv på opmærksomhedens dybere dimension.

Grundlæggende er opmærksomheden jo vigtigt for at forstå vores virkelighed.

Mindfulness virker i sig selv terapeutisk. I sin oprindelige form fra buddhismen er målet med mindfulness at give slip på det, der potentielt kan skabe lidelse for os mennesker. Der er ikke egentlig interesse for fortiden og på, hvad der har ført os frem til i dag – men udelukkende på de forskellige mønstre, vi har med os, og som har gjort os til dem vi er, på godt og ondt.

Det handler i høj grad om accept af tingenes tilstand og om at give slip. Det handler også om at kunne acceptere de forandringer, som vi ikke selv er herre over, og at skabe mulige forandringer, der fører os et bedre sted hen.

Her i Vesten er mindfulness blevet synonymt med ro og nærvær, og som en virkningsfuld metode til at reducere stress, hvilket går fint i hånd med det buddhistiske udgangspunkt, hvor fx stress også ses som en lidelsesfuld tilstand.

Mange vesterlændinge har dog et behov for at vide, hvad der førte til ubalancen – fx stress – og for at få en mere overordnet forståelse for, hvad der skal til for ikke at falde tilbage i den samme tilstand.

Med mindfulness terapi får du opfyldt dette behov. Igennem terapien får du spørgsmål, der stiller dig ind på, hvad der kom før stress, og hvordan du fremover kan forandre det, så du ikke falder tilbage.

Mindfulness øger din opmærksomhed , og styrker terapiens positive virkning, så du bliver bedre i stand til at mestre pressede og kaotiske situationer. Du lærer at mestre nye hensigtsmæssige måder at være, at tænke og at handle på som en naturlig følge af en øget opmærksomhed i nu’et.

Du bliver fri til at være den, du er, når du er helt og holdent til stede, hvor du er.

NARRATIV TERAPI OG MINDFULNESS

Udgangspunktet i både mindfulness og Narrativ terapi er, at der ikke er en forudbestemt kerne, som du bare skal finde ind til, for så vil alt blive godt. I stedet for ser man mennesker som konstruktioner af opvækst, normer og kultur.

Ofte vil vi genfortælle disse narrativer om os selv, selvom de begrænser os og ofte blot er konstruktioner:

”Jeg er sådan en, der ikke bidrager til… ”

”Jeg er sådan en, som ikke har ret til… ”

”Jeg er sådan en, der ikke kan klare ret meget… ”

”… Sådan er jeg bare, og det er der ikke noget at gøre ved.”

Men gentager vi fortællingerne igen og igen, så bliver de vores virkelighed – selvom det er konstruktioner og ikke en sandhed. Desværre bliver det alligevel sådan, vi opfatter os selv.

SE IGENNEM KONSTRUKTIONERNE

Derfor er intentionen i mindfulness terapi at bruge den narrative terapi til at dekonstruere fortællingerne og lade andre og mere hensigtsmæssige historier se dagens lys. Og mange bliver faktisk overraskede over, hvor mange gode fortællinger, de også har med sig, men som ikke tidligere er blevet tillagt nogen særlig betydning i deres livsfortælling.

Når vi er sat på plads af normer og kultur, bliver vi nervøse for at træde over de usynlige grænser, vi har fået, men så snart vi giver plads til de gode fortællinger, kommer vi hen til et bedre ståsted i livet, hvor der åbnes op for nye muligheder og større handlefrihed.

I mindfulness vil vi over tid kunne se lige igennem vores selvfortællinger, og skabe et mere realistisk og positivt selvbillede

Mindfulness terapi tilbyder således en terapiform, som kan skabe et nyt og mere venligt syn på dig selv og din virkelighed.

MINDFULNESS TERAPI SKABER EN positiv RETNING

De fleste af os vil gennem et helt liv opleve at blive puffet lidt ud af retning, eller at den indre passion går lidt tabt.

Pludselige forandringer kan fx skabe tvivl, frustration, sorg og retningsløshed. Nogle gange er det store ting, andre gange er det små, men måske lige netop den dråbe, der får det hele til at kæntre og enhver retning til at gå i opløsning.

– Og for mange mennesker findes der ikke noget værre end at føle sig retningsløse. Når vi ikke ved, hvor vi skal bevæge os hen, bliver vi handlingslammede og føler os fortabte. Til tider kan det også fremkalde stress og angst.

Uden et formål i livet, uden passion, uden noget, der giver os glæde og energi kan alting føles, som om det går i stå. Men disse ting er sjældent væk, blot gemt bag tvivl, stress, normer og kultur.

Jeg har selv skiftet retning flere gange i mit liv, og beskriver det nogle gange som at hænge ud over en klippe og mangle grund under fødderne. Det har tidligere været ganske svært at være i. Men i dag er det sådan set ok. Jeg ved, at det er et livsvilkår for os mennesker. Jeg har lært at have tillid til, at min retningssans nok skal vende tilbage.

Så mangler du lige nu retning i dit liv, så ved jeg, hvor ubehageligt, det kan være. Men tro mig. Du kan finde din retning igen.

DEN SPIRITUELLE SIDE AF MINDFULNESS

Mindfulness er oprindeligt en spirituel praksis. Men mange kender ikke til de næsten uendelige muligheder i mindfulness.

Mindfulness er også en måde at være i verden på, en livsfilosofi og psykologi, så det giver god mening at inddrage spiritualiteten i mindfulness terapi, hvis det giver mening for dig.  – og især hvis du mangler livsmening eller er stødt på eksistensens vilkår.

Spiritualitet var for blot få år siden noget mystisk, og var ofte noget vi ikke nævnte i det offentlige rum. Sådan er det stadig for nogle, men jeg fornemmer, at det virkeligt begynder at løsne sig.

Måske er det i takt med, at de fleste af os har materiel rigdom, men ofte mangler kontakten til den indre kilde til virkeligt at kunne forbinde os til livet. Det vigtigste af alt. Det, som får os til at føle os levende.

Der er forskellige opfattelser af spiritualitet. I buddhismen handler spiritualitet om at forbinde sig til livet i nuet. Det eneste øjeblik, hvor vi kan opleve, at vi hører til i denne verden. Derfor hænger buddhistisk mindfulness og spiritualitet sammen.

Set i det lys, handler spiritualitet om at forstå eksistens, forandringer og forgængelighed, og om at kunne forbinde sig til sig selv, til andre, til kærligheden og til naturen på en måde, der giver mening og følelsen af lykke og tilfredshed.

KAN MINDFULNESS LØSE ALLE PROBLEMER?

Det er meget forskelligt, hvad mennesker kommer med, når de opsøger mig.

Nogle vil lære at meditere eller lære at kunne falde ned og få ro i krop og sind efter en lang dag, mens andre er blevet overrumplet af livets uundgåelige overraskelser og er blevet puffet lidt til af eksistensen.

For atter andre er der måske gamle følelser og episoder, der er begyndt at indhente dem, så de har brug for hjælp til at navigere i det og få det godt igen.

Mindfulness som metode eller praksis har vist særdeles mange gode terapeutiske resultater, men er ikke altid løsningen på alle problemer. Derfor er psykoterapi eller samtaleterapien et værdifuldt redskab, som kan supplere den gode effekt af mindfulness.

Med mindfulness terapi får du begge dele, og med et individuelt forløb, er det naturligvis altid dine ønsker og behov, som er udgangspunktet for både øvelser og terapi. Sammen finder vi ud af, hvordan dit mindfulness terapi forløb skal se ud, og hvad der vil være mest gavnligt for dig at have opmærksomhed på. Fordelen ved et individuelt forløb er også, at vi hele tiden kan justere, så det passer ind i dit liv, sådan som dit liv udvikler sig undervejs.

Læs mere om muligheden for individuel mindfulness terapi herunder:

Mindfulness terapi her 

Psykoterapi og samtaleterapi her   

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag