skip to Main Content
Tvivl - mand springer over forhindringer

Tvivl – Den femte forhindring i mindfulness

Den femte forhindring i mindfulness: Tvivl

Vi er nu nået til den sidste af de 5 forhindringer i mindfulness: Tvivl. Tvivlen er nok den farligste af de 5 forhindringer i mindfulness, fordi den kan få vores meditationspraksis til at stå stille – men også vores liv.

Tvivl er en bevidsthedstilstand af ikke at kunne bestemme sig. En tvivl, der kan give sig til udtryk som en tøven og usikkerhed, når man for eksempel skal beslutte sig for noget – stort eller småt.

Den rationelle, fornuftige beslutnings overvejelsesproces kan være nyttig, og det er også en slags tvivl. Den kender vi alle. Lige fra de små mere ubetydelige dagligdags grublerier og ubestemmeligheder over, hvad vi skal have at spise til aften, om vi skal gå til den fest på lørdag, eller om vi skal købe den røde eller den blå bluse?

Og til lidt mere tungtvejende, som kan have stor indflydelse på vores liv: Skal vi skifte arbejde, flytte til en anden by, gå til gymnastik eller meditation og mindfulness?

Det kan føles som at stå for enden af en vej, hvor vi skal vælge mellem at gå til højre eller venstre. Usikkerheden får os måske til at tvivle. Sindet begynder den indre dialog om den ene vej er bedre end den anden. Er tvivlen stærk, vil man måske ikke kunne bestemme sig, og man ender med at gå tilbage af samme vej – altså foretager man sig ingenting. Frygten for at fejle, tage sig fjollet ud eller måske stikke ud fra sociale normer, kan evt. holde os tilbage fra at tage det første skridt.

Tvivlen er ikke rar når den fører til ubeslutsomhed og forvirring, og er tvivlen stærk, vil den kunne bringe os i en tilstand af paralyseret ubestemmelighed, der måske forhindrer os i overhovedet at turde tage et forkert skridt. Vi tør hverken at gå til højre eller venstre af frygt for at fejle – selvom vi kan lære en helt del af det.

Da jeg selv i starten af 1990´erne begyndte at interessere mig for meditation og yoga oplevede jeg også, at tvivlen holdt mig tilbage ind imellem. Jeg havde været alvorlig syg og følte mig ikke godt tilpas, så jeg vovede alligevel at prøve noget mindre traditionelt. Og indrømmet! Jeg var skeptisk og i tvivl. Det foregik faktisk lidt i smug i starten, for jeg gjorde mig en masse tanker, om ikke det der meditation og yoga var lidt noget mystisk noget. Det varede indtil, at jeg opdagede, at det egentligt bare var en måde at gøre noget godt for min mentale sundhed.

Tvivl er helt almindeligt i mindfulness

Tvivl er også helt almindeligt, når vi praktiserer meditation og mindfulness, og den kan opstå på mange måder. Er man for eksempel træt i kroppen, når man sidder, så kan man komme i tvivl, om man skal blive siddende eller lægge sig ned. Er man rastløs, kan man komme i tvivl om man skal meditere stående eller gående.

Mange oplever også ofte at komme i tvivl, om man skal meditere i dag, eller om man skal gøre noget andet. Man er måske stresset eller irriteret og tænker ”Så er det da også lige meget!”. Så usikkerhed eller ubeslutsomhed betyder ikke sjældent, at man faktisk springer over, men det er måske lige netop her, at man kan lære at håndtere stress og irritation på en ny og bedre måde.

Undgå at sammenligne dig med andre

En anden og helt almindelig form for tvivl kan opstå, hvis vi sammenligner os med andre. Vi er måske usikre på, om vi gør det rigtigt eller godt nok, om de andre er mere mindfulde end os selv eller måske endda dygtigere, og så kan tvivlen om at praktisere meditation og mindfulness opstå. Pludseligt kan der opstå en tanke om: ”Hvad godt gør det egentligt at sidde her og observere min vejrtrækning?”, ”Måske skulle jeg hellere vælge fodbold?” eller ”Kan jeg overhovedet finde ud af det her?”

Når tvivl bliver en gentagen indre dialog og grublerier, over om nu det ene eller andet er det rigtige, kan tvivl være en stærk forhindring. Det kan holde os tilbage fra at undersøge, om der findes en bedre og mere glædesfyldt vej at gå.

Mindfulness afhjælper tvivl

Men mindfulness og meditation kan hjælpe os til at turde tage et skridt, der måske betyder at vi begår en fejl i ny og næ. Og mindfulness og meditation kan også netop være det, der hjælper os til ikke at blive fortvivlet over en begået fejl og til at turde sige: ”Pyt, jeg prøver lige igen”. For vi bliver helt enkelt bare mere robuste, modige og tillidsfulde af at meditere. Og det kan vi bruge i alle livets aspekter.

Har du lyst til at blive mere beslutsom og at få mere robusthed, mod og tillid ind i dit liv, så vil jeg med glæde hjælpe dig.

Jeg kan hjælpe dig online og Live

Du kan læse om den første forhindring i mindfulness her

Læs også “Sådan undgår du at sammenligne dig med andre” her

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag