skip to Main Content
Kvinde Med Søvnbesvær Får Hjælp Gennem Mindfulness Og Samtaleterapi

søvnbesvær – om hvordan du kommer til at sove godt igen

Søvnbesvær er en belastning på alle områder i livet. Vi har simpelthen brug for vores søvn for at kunne fungere i hverdagen. Alligevel døjer rigtig mange med søvnbesvær og har enten svært ved at falde i søvn om aftenen – eller sover uroligt og vågner mange gange i løbet af natten.

Jeg har selv oplevet konsekvenserne af søvnbesvær på egen krop, og ser det igen og igen hos de mennesker, der opsøger mig for hjælp. Tit er det store konsekvenser, der påvirker det meste af ens vågne liv.
Derfor oplever jeg også tit, hvor helt enormt taknemmelige mennesker bliver, når søvnen kommer på plads igen. Det er nemlig ofte først, når problemet er løst, at vi opdager, hvor belastende det i virkeligheden har været.

Hvad er søvnbesvær?

Søvnbesvær kaldes også Insomnia, og defineres som:

  • Vanskeligheder med at falde i søvn om aftenen
  • Besvær med at opretholde en stabil nattesøvn – typisk ved at ligge vågen i længere tid
  • At vågne for tidligt om morgenen og ikke føle sig udhvilet
  • At din dag negativt er påvirket af søvnmangel eller dårlig søvnkvalitet

Vi oplever naturligvis alle perioder, hvor søvnen ikke giver den hvile, som vi har brug for. Det kan være, fordi vi er spændt på noget, der snart sker, har bekymringer over noget eller måske bare har svært ved at finde roen. Det er der ikke noget galt i – tværtimod er det helt naturligt med korte perioder som disse. Men varer det mere en 3 måneder, hvor søvnbesværet er ledsaget af vågenhedsproblemer mindst 3 dage om ugen, vil det betragtes som kronisk søvnbesvær. kilde).

Hvordan opleves søvnbesvær?

I begyndelsen af 1990’erne havde jeg selv store problemer med at sove. Så jeg ved godt, hvor belastende det opleves. Jeg var studerende, og havde brug for at kunne lære nyt, at huske det og finde det frem fra hukommelsen igen. Og der var jeg hårdt ramt på grund af søvnbesvær.

Netop indlæringsvanskeligheder, koncentrationsbesvær og dårlig hukommelse er der mange, der bekymrer sig over, når de kommer med søvnbesvær. Det går nemlig hurtigt ud over jobbet, nærværet i relationerne og giver ofte anledning til konflikter i familien. Ægtefællen kan måske have svært ved at sætte sig ind i, hvorfor helt simple aftaler kan glemmes.

Dertil bliver vi også mere sårbare og mindre overbærende, for det er, som om alle former for filtre er fjernet. Lys, lyde og andre sansestimuli bliver nærmest fordoblet i intensitet. Det trætter blot endnu mere, og vi kan have svært ved at rumme andre mennesker tilstrækkeligt.

Når man har det sådan, vil overskuddet til at være sammen med andre og til i det hele taget nyde livet også være alvorligt for nedadgående. Vi begynder måske at trække os fra sociale sammenhænge, og skære mange af de andre sjove ting fra, der giver glæde i hverdagen.

Så livet kan let komme til at føles som en sur pligt – blot fordi, vi ikke har fået den søvn, vi har behov for.

Jeg kan ikke sove

”Jeg kan ikke sove”, fortalte en ung kvinde mig, da hun første gang kom til individuel samtaleterapi.

Hun havde haft problemer med søvnen gennem en del år, men den ene dag tog den anden, og hun fik ikke rigtigt gjort noget ved det. Hun blev bare mere og mere træt. Men så en eftermiddag havde hendes datter sagt:

”Mor, kan du ikke lige grine på den der sjove måde. Jeg kan ikke huske, hvordan det lyder.”

Det var dér, at det gik op for hende, at det var på tide at gøre noget. Hendes børn skulle ikke lide under, at hun ikke kunne sove. Og ja, det var faktisk længe siden, at hun havde været rigtig glad. Hun havde bare ikke selv registreret, hvor meget hun havde ændret sig, og hvor stort et problem søvnbesværet egentlig var.

 

Få gratis afklaringssamtale  Kvinde fri af søvnbesvær

Hvad holder dig vågen?

Den hyppigste årsag til søvnbesvær er stress, men der er forskellige årsager til stress. For nogle er det følelsesmæssige problemer, der stresser. For andre er det spændinger i relationerne, jobbet, præstationspres eller traumatiske oplevelser, der kan sidde fast i nervesystemet.

Uanset årsagen til stress i kroppen, sætter det spor som uro, rastløshed, og mental hyperaktivitet. Det skyldes, at stress sætter sig som overskydende energi i kroppen, som den så forsøger at brænde af gennem netop kropslig og mental uro samt tankemylder. Stressen skruer altså op for aktiviteten i den bagerste del af hjernen, og forhindrer den i at slappe af.

Måske genkender du selv følelsen af at være meget træt, men at du ikke kan falde i søvn? Det føles ofte, som om der mangler en sluk-knap til hjernen, ikke sandt? Det er netop den følelse, mange får, når der er brug for at nedsætte hastigheden i den bagerste del af hjernen. Det er det, jeg kan hjælpe dig med gennem fx meditationsøvelser.

Hvorfor mindfulness og meditation er så effektfuldt mod søvnbesvær

Du kender måske allerede til den beroligende effekt af mindfulness. Den effekt er selvfølgelig vigtig, når du bruger metoden til at bryde et dårligt søvnmønster. Mindfulness forbedrer nemlig generelt din søvnkvalitet, hvis du udfører meditationerne dagligt.

Men den beroligende virkning af mindfulness, er ofte ikke nok i sig selv. De fleste har også brug for at lære at håndtere ufrugtbare tanker.

Jeg vil nemlig gætte på, at når du har søvnbesvær, så begynder dine tanker at indeholde ret mange bekymringer omkring din søvn. De fleste, jeg hjælper, kommer og fortæller, hvordan de lige fra morgenstunden tænker ”bare jeg nu kan sove i nat”. – Og de tanker bliver gentaget mange gange gennem dagen.

Det skaber hurtigt et forværringsmønster, hvor bekymringer og frygten for ikke at sove den næste nat netop holder dig vågen. Vi kan nemlig ikke falde i søvn, når vi er frygtsomme. Det tillader hjernen ikke, fordi frygt skal beskytte os imod farer.

Så her kan mindfulness også hjælpe dig på flere måder.

Mindfulness som meditationsmetode har vist sig at være et effektfuldt redskab til at håndtere ufrugtbare tanker. Og samtidig har det vist sig, at følelsen af frygt reduceres markant.
Dertil træner du din evne til at acceptere, at du ikke kan sove. Og ja, det lyder måske umiddelbart lidt absurd, at du skulle have lyst til at acceptere søvnbesvær. Sådan hænger det da heller ikke sammen.

Men accepten giver afslapning. Og derfor er det vigtig at kunne acceptere, at søvnen er som den er lige nu. Afslapning er nemlig et vigtig grundelement i god nattesøvn, og skaber positiv forandring.

Få hjælp til at sove godt igen

Har du haft søvnbesvær længe, og er det begyndt at gå ud over din livskvalitet, så livsglæden udebliver? Så kan det være svært selv at bryde det dårlige mønster.

Vil du have en snak med mig, om jeg kan hjælpe dig?

Få en gratis afklaringssamtale her

Mange før dig har haft søvnbesvær, og sover nu godt om natten. Se her hvordan:

Slip fri af søvnproblemer

Læs også artiklen om:

Søvnløshed er dræbende for din livskvalitet  

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19