skip to Main Content
Søvnløshed Er Dræbende For Din Livskvalitet – Få Hjælp Til Dårlig Nattesøvn

Søvnløshed er dræbende for din livskvalitet – få hjælp til dårlig nattesøvn

Denne artikel om søvnløshed er til dig, der sover dårligt om natten og bare ønsker at sove godt,  så du kan vågne frisk om morgenen og være klar i hovedet hele dagen.

Her kan du læse om:

  • At søvnløshed griber voldsomt ind i dit liv
  • Hjernen og kroppen har brug for hvile
  • Hvis det er sundt at holde pauser, hvorfor er der så ikke flere der gør det?
  • Konsekvenser af søvnløshed, nu og på sigt
  • Hvordan du får din nattesøvn tilbage og fastholder den gennem meditation
  • Årsager til søvnløshed
  • Og endda få mit online kursus kvit og frit: Sammenhængen mellem stress og søvnproblemer samt hvordan du kan få hjælp gennem mindfulness

 

Søvnløshed griber afgørende ind i dit liv

Søvnløshed kan tage modet fra hvem som helst, fordi søvnløshed griber negativ ind i alle områder af menneskers liv, uanset om søvnløsheden er der i perioder eller om søvnløsheden er blevet mere kronisk.

Når du ligger der om aftenen og ikke kan falde i søvn, eller når du vågner pludseligt midt om natten og ikke kan sove igen, så er det i sig selv ret frustrerende. Oveni kommer så morgendagen, der kan blive tung at komme igennem, fordi hjernen og kroppen ikke har fået den hvile, som er nødvendig for at være frisk og vågen. Du kommer til at føle dig træt, sløv og uoplagt. Det gælder også, hvis du sover urolig om natten, for så er du heller ikke udhvilet dagen efter.

Hjernen og kroppen har brug for hvile

Mange kan let tænke, at det er spild af tid med pauser i løbet af dagen, og det er spild af tid at sove nok, bare man lige får lidt søvn… Men tag endeligt ikke fejl, for forskning viser, at det er en rigtig god investering at sove det, som du har bru for – på flere områder.

Først og fremmest er det vigtigt at kroppen og hjernen får tilstrækkelig hvile hver nat, fordi det er under den dybe søvn, at rensningen af hjerne foregår, så affaldsstofferne fra hjernen bliver udskilt. Så kan du fortsat holde dig sund og ved godt helbred. Samtidig sker der en regenereringsproces, der genopbygger og vedligeholder kroppen.

Får du ikke sovet nok, eller sover du så uroligt, at du ikke føler dig udhvilet om morgenen, så svækkes rensningen og genopbygningen af din krop og hjerne.

Du kan se det i ansigtet på dig selv, og mærke det i kroppen. Sorte rander under øjnene, huden er grålig og trist og din fysik er svækket, så du måske kommer til at falde lidt  mere sammen end ellers. Du har måske også oplevet at du blive mere modtagelig for infektioner, fordi immunforsvaret svækkes, når du ikke sover nok, eller ikke sover godt nok.

Hvis det er så sundt at holde pauser, hvorfor er der så ikke flere der gør det?

Det er der naturligvis ikke et enkelt svar på, da vi jo som mennesker er forskellige, men strømningen i samfundet sætter retningen, og ord som ”effektivitet” og ”perfektionisme” griber helt praktisk ind i mange menneskers liv i dag. Vi skal som mennesker i dag gerne kunne score maksimalt på alle parametre i livet.

Sandheden er bare, at strømningen i vores samfund samtidig kommer til at give mange mennesker søvnproblemer, invaliderende stress, udbrændthed, depression, angst og ensomhed. Alle dårlige tegn, der desværre er stærk stigende i de her år.

Det er dyrt – både for den enkelte og for samfundet!

En interessant nyere undersøgelse fra Holland viser, at selv små pauser og doser af mindfulness meditation i hverdagen kan berolige en hyperaktiv hjerne og forbedre søvnkvaliteten.

Man undersøgte dels søvnkvaliteten efter 2 og 8-uger med mindfulness og meditation. Efter de 2 uger viste resultatet, at søvnkvaliteten og længden af søvnen – søvnvarigheden – var forbedret, men der var ikke store ændringer i evnen til at kunne slippe tankerne om dagens opgaver og jobbet ved sengetid.

Konklusionen blev således at der ved kort tids træning formodentligt ikke var en holdbar effekt på søvnløshed, men at der skulle længere tids mindfulness meditation til, som eksempelvis Mindfulness MBSR 8-ugers kurset eller mit online kursus over 7-uger ”Slip ud af søvnproblemer”, hvor effekten var mere markant. Du kan læse hele artiklen her

Konsekvenser af søvnløshed nu og på sigt

Du har sikkert allerede mærket det på din krop og psyke, når du ikke har sovet, eller ikke har sovet nok. Din ydeevne er nedsat og det kan være svært at fungere i løbet af dagen med job, familieliv og fritidsinteresser.

Kvinde er træt og ukoncentreret på grund af søvnløshed

  • trætheden kan sætte sig både fysisk og mentalt, og hjernen fungerer langsommere end ellers.
  • Du har svært ved at koncentrere dig og hukommelsen er dårligere
  • Det manglende overskud gør dig måske mere sårbar og trist, og du føler dig mere tyndhudet end ellers
  • Du kan ikke være der for dine børn og din familie, som du ellers gerne vil kunne
  • Du er begyndt at isolere dig lidt, fordi overskuddet til andre mennesker ikke er der
  • Du er blevet mere kortluntet og bliver ofte hurtig irriteret og vred på din familie, venner og kollegaer
  • Du føler ikke at du får det fra hånden som du gerne vil og det er så småt begyndt at gå ud over dit job…

På sigt kan søvnløshed være sygdomsfremkaldende, og der er højere risiko for at få type 2 diabetes, blodpropper og depression. Nogle studier mistænker desuden længerevarende søvnproblemer for at knytte sig til forstadier af Alzheimers. Læs artiklen her

Meditation – mere end bare god nattesøvn

Meditation er en interessant metode til at takle søvnproblemer med, da du ikke bare nøjes med at få din gode nattesøvn tilbage. Du vil også kunne score på en masse andre positive sider i dit liv.

Det betyder helt praktisk at:

  • Du bliver markant mere afslappet i din hverdag, så du ikke er så anspændt, når du skal sove
  • Du lærer at takle bekymringstanker og tankemylder, så det ikke styrer dig
  • Du lærer at give slip på tankerne fra dagens opgaver, så de ikke kører videre om natten og holder dig vågen
  • Du lærere at kunne koncentrere dig, så dit fokus bliver mere centreret
  • Du lærer at se og takle et problem mere nuanceret, så de ikke vokser og holder dig vågen om natten
  • Du bliver gladere for dig selv og dit liv, hvilket er det bedste grundlag for en god søvn
  • Du får en bedre impulskontrol, så du ikke kommer til at såre andre mennesker, og ikke skal ligge og spekulere over det hele natten
  • Du bliver mere stress-robust, og får færre kværnene tanker, der ellers dræner din energi

Det er ikke helt lige meget, hvordan du praktisere meditation for at få de gode resultater. Når du vil i gang med at meditere, kan du derfor med fordel vælge en erfaren lærer til at hjælpe dig.

Få din nattesøvn tilbage og fasthold den gennem meditation

Når du først gennem meditation har fået din nattesøvn på skinner igen, er det vigtigt at du fastholder din meditationspraksis. Ellers kan du risikere at komme til at vende tilbage til de gamle vaner, der måske var dem, der skabte søvnløsheden fra start af.

Meditation bliver for mange en ny og god vane, der gør dem bedre til at håndtere alle de krav, der stilles i dag i forhold til job, familie, venner og fritidsinteresser. Meditation kan blive et lille personligt åndehul, hvor du lige får styr på krop og hjerne, så du er klar til resten af dagen og den gode nattesøvn.

Du kan nemlig motionere din hjerne, ligesom du motionere din krop. Vil du have stærke mentale muskler, så kan du træne dig selv gennem meditation. Og vil du have din gode nattesøvn tilbage, så kan du få det, hvis du gør noget for det.

søvnløshed lindres også gennem naturen

Årsager til søvnløshed

Der kan være mange forskellige årsager til søvnløshed. Stress er klart den hyppigste årsag, og stress kan opstå af mange forskellige årsager. Stress kan være arbejdsrelateret, stress kan skyldes en stresset livsstil, bekymringer over kronisk sygdom, bekymringer om andre familiemedlemmers problemer eller sygdom, angst, depression eller søvnløshed kan være forårsaget af medicin.

Tankemylder eller kværnene tanker, der ikke kan slukkes for er også en hyppig årsag, men er ofte afledt af stress eller bekymringer.

Det er også klogt lige at gennemgå sine vaner inden sovetid. Det er fx ikke godt med for meget skærmlys inden du skal sove, det er heller ikke godt at spise lige op til at du går i seng, og manglende motion og frisk luft kan også være noget du skal kigge på.

Som du kan se, kan der være mange forskellige årsager eller der kan være flere samtidige årsager til, at du ikke sover ordentligt om natten. Hvis du gerne vil have redt trådene ud og lære at sove godt igen, så hjælper jeg dig.

 

Du får det fulde program med personlig vejledning på online kurset Slip fri af søvnproblemer lige her >>>

 

Du kan også begynde med minikurset online – kvit og frit – lige her >>>

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

This Post Has 2 Comments
  1. Jeg vil gerne sove godt, vågner efter 3-4 timers søvn og har svært ved at få ordentlig søvn efter.
    Derfor minikursus.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top