skip to Main Content
Jagten på lykke

Jagten efter lykke Gør dig ulykkelig

Jagten efter lykke er ifølge buddhismen et begær efter at opnå en bestemt følelse eller tilstand. Men at begære noget, som vi alligevel ikke kan kontrollere, vil i stedet for gøre os frustreret og ulykkelige.

I dag har de fleste af os gode muligheder for at gøre livet ubesværet, underholdende og behageligt at være i. Men tillad mig et øjeblik at spørge dig, om det er det der gør dig lykkelig?

mange siger at de egentligt har alt, men trods det er de ikke lykkelige og tilfredse med deres liv.

I buddhismen, hvor mindfulness oprindeligt stammer fra, siger man at vi først finder lykken, når vi giver slip på jagten. Lykken kan være her lige i dette øjeblik, men er vi ikke til stede i nuet, går vi glip af den. Igen og igen. Og her er det at mindfulness kommer ind og kan gøre en forskel. Nedenunder kan du læse hvordan.

2 Årsager til at opsøge mindfulness

Kort fortalt er der generelt 2 årsager til at begynde på mindfulness.

Den ene er fordi der er et problem, som vi ønsker løst. Problemet kan fx være selvværdsproblemer, usikkerhed, søvnproblemer eller stress, angst og depression. Men også en manglende glæde og lykkefølelse er årsager, jeg ofte hører om.

Den anden årsag til at opsøge mindfulness er, at der opstår en akut spirituelt nødvendighed indeni. Spiritualitet på en måde, hvor vi har et dybtfølt ønske om at forstå livet og den uundgåelige forgængelighed og forandring, der potentielt indeholder stor lidelse, hvis vi ikke forstår at leve med det vilkår.

Men trods forskellen mellem de 2 årsager, er ligheden at vi ønsker at have det godt, og sandsynligvis også længes efter at føle os lykkelige.

Forskellige Niveauer i mindfulness

Mindfulness meditation bliver i dag anvendt på mange forskellige måder. Nogle bruger guidede meditationer, som de downloader på nettet og bruger efter behov. Andre har gået på et mindfulness kursus, fået individuel undervisning, så de har en god solid og grundlæggende forståelse af mindfulness-principperne. Atter andre har en fast lærer, som de jævnligt opsøger for at holde sig motiveret eller for at gå i  dybden med praksis. Sidstnævnte er ofte motiveret af den spirituelle del af mindfulness, hvor de virkeligt ønsker at forstå og leve livet fuldt ud. Det at livet er meningsfyldt er altså helt grundlæggende i den spirituelle praksis.

Jagter du også lykken?

Vi ønsker alle at være lykkelige. Men ifølge de gamle visdomstraditioner, så finder vi den ikke, hvis de efterstræber den.

Det er også en af grundprincipperne i mindfulness. Og måske har du allerede oplevet det. Jo mere du stræber efter at få ro, jo oftere vil du mærke, at du bliver urolig. Men giver du helt slip på din stræben, og blot observere, hvad der foregår inde i dig. Så vil du på magisk vis pludseligt kunne opleve en kæmpe lykkerus.

Virkningen af mindfulness afhænger naturligvis af, hvor meget tid, energi og opmærksomhed, som du er villig til at bruge på mindfulness. Vi kan ikke meditere for meget, så hvor meget du meditere afhænger af, hvad du ønsker at bruge mindfulness til i dit liv.

Mindfulness og jagten på lykke

I mindfulness er kunsten at give slip på fortiden og og som eksempel jagten på en fremtidig lykke. Hvis man bruger en stor del af sin tid på at være fraværende i tanker og grublerier, vil der være en stor risiko for at man går glip af en masse gode og lykkelige øjeblikke. Men det kan du netop gøre noget ved gennem mindfulness.

Mindfulness er lettest med vejledning

Når du begynder at meditere, vil du (som alle andre) opleve, at der opstår en masse spørgsmål undervejs.

Derfor kan det være rart at have en meditationsven eller veninde, en gruppe at meditere sammen med eller en erfaren underviser, der kan besvare dine spørgsmål.

Det er ofte de samme spørgsmål om mindfulness, som jeg bliver stillet gang efter gang. Sandsynligvis de samme spørgsmål, som jeg selv har stillet mine lærere for mange år siden. Mindfulness er en uudtømmelig praksis, hvor der gennem mange år er mulighed for fordybelse  og jo dybere du kommer i din praksis, jo mere vil du blive din egen læremester.

Jeg har skrevet flere artikler her på min hjemmeside, hvor du kan finde svar på mange af de mest stillede spørgsmål. Og kommer du på et mindfulness kursus eller i et individuelt forløb, så kan vi gå dybere ind i de svar, der vil gøre din praksis meere interessant.

 

Læs fx artiklen:

Lær at meditere – 5 vigtige fokuspunkter  

 

Vil du lære at meditere eller videre med mindfulness, så kontakt mig gerne for en:

Gratisk afklaringssamtale

Læs også Hvad er mindfulness.

 

Læs også Hvad er mindfulness.

Mindfulness og jagten på lykke. Lise Lotte Trujillo underviser i mindfulness.
Mindfulness og jagten på lykke. Lise Lotte Trujillo underviser i mindfulness.

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag