skip to Main Content
Mindfulness Meditation

Mindfulness meditation

, så er du nysgerrig på at vide mere og måske få det godt ind under huden, så læs med herunder.

Du har måske allerede hørt en del om mindfulness og meditation, og alle de magiske virkninger, du kan opnå, når du har en presset hverdag. Det er der naturligvis en god grund til. Interessen for mindfulness meditation er nemlig i de seneste år blomstret op, fordi du i dag kan praktisere meditation og mindfulness i en mere videnskabelig og stress-psykologisk ramme. Men mindfulness meditation stammer oprindeligt fra buddhismen og har været kendt i mere end 2.500 år. Så, hvad er det, mindfulness meditation kan tilbyde nutidens mennesker? Og hvad er mindfulness?

Multitasking og stress

Vi lever i en tid præget af effektivitet og forandringer samt en konstant strøm af informationer fra tv, smartphone, tablet og mail. Opmærksomheden kan derfor ofte blive delt ud på mange forskellige opgaver på en gang. Det, som vi på moderne dansk kalder “multitasking“, er der forsket meget i, og det har vist sig, at det fører til tidsspilde. Mange oplever desuden, at nødvendigheden af at have mange bolde i luften gør dem stressede.

Her kommer mindfulness meditation ind i billedet, for det har vist sig, at den gamle buddhistiske meditationsform har rigtig meget at tilbyde os. Vi har omsider fået øjnene op for, at den oldgamle praksis har en ligeså stor effekt på nutidens mennesker, som folk, der levede for så mange år siden. Desuden er mindfulness meditation yderst effektfuld til at modvirke stress, og til at leve livet fuldt ud med større livsbevidsthed.

Fordele ved mindfulness meditation

Gennem en regelmæssig praksis af mindfulness bliver du bedre til at koncentrere dig, hvilket er grundlæggende for en mere sikker og tillidsfuld retning i dit liv. Det øger desuden din evne til at være nærværende, og det er noget, som du kan bruge i alle aspekter af dit liv.

I mindfulness meditationen trænes evnen til at være bevidst nærværende, og du udvikler skridt for skridt en selvindsigt, der kan hjælpe dig til at blive bedre til at passe på dig selv og til at finde ind til det, der har værdi for dig. Mindfulness og meditation er en slags indre opdagelsesrejse, hvor du nysgerrigt kan undersøge foranderligheden i tanker, følelser og sansninger. Mod, tillid og empati er en positiv sideeffekt af mindfulness meditation.

kvinde praktiserer mindfulness meditation

Mindfulness meditation i gruppe eller alene?

Er du ny indenfor mindfulness og meditation, kan du med fordel læse mit blogindlæg Meditation for begyndere.
Mindfulness er en vej, du kan vælge at gå. Vil du virkeligt fordybe dig i mindfulness, så er det en stor fordel at finde en lærer, der kan guide, støtte og inspirere dig på vejen, så du undgår de helt almindelige faldgruber i meditation. Du kan læse om nogle af de klassiske forhindringer i mindfulness meditation her >>

Efterfølgende vil du have en god base til at meditere hjemme hos dig selv, på det tidspunkt på dagen som passer ind i din hverdag.
Her er nogen af de fordele, du får ved at være i fx et 8-ugers Mindfulness MBSR-kursus:

  • Du har en erfaren lærer ved din side, der kærligt følger dig tæt i 8-uger
  •  Du får bygget din mindfulness-og meditations praksis og færdighed op skridt for skridt
  • Du får hjælp til din meditationsstilling, så du kan holde kroppen i ro
  • Du lærer af de andre deltager i gruppen
  • Du får adgang til et online forum med al materiale fra kurset, som du har efterfølgende
  • Du får opgaver til hver undervisningsgang som støtte til din udvikling
  • Du får adgang til guidede mindfulness-øvelser, der er lavet specielt til forløbet
  • Du får information og litteratur til din videre træning ved afslutning af forløbet

Har du lyst til at afprøve, om mindfulness meditation er noget for dig, så kan du downloade en gratis mindfulness meditation på lyd – kvit og frit – her>>

Samtidigt tilmelder du dig mit nyhedsbrev og modtager spændende viden, guides og gode tilbud og invitationer til gratis arrangementer om mindfulness  og meditation. Du kan altid afmelde dig igen med et5 klik.

 

Portræt af Lise Lotte Troujillo
Mindfulness meditation. Lise Lotte Trujillo underviser i mindfulness MBSR meditation.

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has One Comment

  1. Sidder i Guatemala. Skøn læring, men vil nødig ende, som de tilstrømne i San Marcos på laguna. De har mistet både jordforbindelsen og kontakten til de lokale Mayaer. Netop en komb mellem Meditationen og en spirituel Mayakultur er mit anliggende. Flytter herned april næste år og skal undervise på de fattige skoler i bjergene. Kropssprog og bevægelse. Sidstnævnte r osse bevægelse i sind og krop…derfor blir meditation en vigtig del af udfoldelsen. Tak for dejlig inspiration. Og har brug for mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19