skip to Main Content
Jesper Dalgaard om mindfulness

Stress kan være som at ligge i overhalingsbanen

Stress er et emne, som kommer mange af os ved. Læs her, hvad Jesper Dalgaard siger om emnet.

Jesper Dalgaard er seniorforsker på VIA-College og Aarhus Universitet og arbejder blandt andet med mindfulness og stress. Hans yndlings-forskningsområde/emne er gener og celler. Han er oprindeligt uddannet molekylær biolog og har taget en master i positiv psykologi. En heldig og interessant kombination i de her år med 35.000 danskere, som hver dag er sygemeldt med stress og mange muligheder for forskning på området. Jesper Dalgaard er desuden medforfatter til et kapitel i bogen Mindfulness and Buddhist Derives Approaches in Mental Health and Addiction.

Når kroppen er i overhalingsbanen

Det er ikke rart at føle sig stresset. Og måske har du ind imellem også prøvet at have ondt i maven, hjertebanken eller hovedpine, når det hele bliver for meget?

Jesper forklarer: ”Problemet ved at være stresset er det samme, som når du ligger og overhaler på motorvejen. Vores krop kan godt klare det, endda i et langt stykke tid.  Men ligger vi og gasser op til overhaling hele tiden, er det ret energikrævende for kroppen.”

Og han fortsætter: ”Problemet opstår, hvis tilstanden med den ophidsede krop bliver kronisk. og vi hele tiden er oppe i højeste gear.” ”Og ikke for at være smart” tilføjer Jesper, ”men det er som at leve i overhalingsbanen.”

Og det er jo noget, vi alle prøver i pressede perioder af vores liv. Men det kan også blive for meget, ikke?

Effekten af kronisk stress

Jesper fortæller videre:

”Når man er kronisk stresset får man ofte en ændret adfærd. Nogle bliver meget aggressive, nogle bliver triste og andre trækker sig.”

”Ved langvarig stress kan vi ikke være den bedste udgave af os selv. Vi får sværere ved at huske, og læring og kreativitet er slet ikke muligt. Vi reducerer vores evne til opmærksomhed, hvad tænker jeg, hvad ønsker jeg, hvordan kommer jeg fra a til b, hvordan kan jeg lægge en plan eller strategi.”

At være stresset går helt klart ud over vores trivsel og livskvalitet. Det er der slet ingen tvivl om. Det ved vi også, når vi har prøvet det.

Stress og mindfulness

Jesper har forsket i stress og mindfulness og afslutter med at sige:

”Det hele handler også om at få en forståelse for, at vi kan gøre en masse selv, og at vi ikke kan få vores sundhed på pilleglas eller blive fikset som en bil. Så kan vi gøre meditation og mindfulness til en vane, kan vi selv gøre noget for vores sundhed.”

 

Hvordan oplever du at være stresset i din hverdag? Og hvad gør du for at håndtere det? Skriv gerne en kommentar!

Har du lyst til at vide mere? Her er nogle andre interessante artikler om, hvad stress er, og hvad du kan gøre ved det!

Hvad er stress? Sådan undgår du stress.

Hvad er Mindfulness MBSR – Mindfulness Baseret Stress Reduktion?

 

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag