skip to Main Content
Kvinde Laver Overspringshandlinger

Overspringshandlinger og snuptagsløsninger holder ikke – Prøv det her i stedet for

Du ved det sikkert godt: Du har en opgave der skal være færdig, men du bliver konstant distraheret af telefonen, Facebook, tanker om mad, eller din kollega der støjer. Måske mærker du også en ulyst til at lave opgaven, fordi den er svær eller kedelig. Så det går ikke rigtigt, og du ender med at sidde med det i sidste øjeblik, du er presset på tid og egentligt alt for træt til at koncentrere dig.

Mange kender også fornemmelse af, at de egentligt har sat tid af til at meditere, men det kører ikke rigtigt. Tankerne kommer med noget, der er også skal gøres, og så gør man bare det, helt automatisk, uden at tage et aktivt valg.

Uanset om du laver overspringshandlinger hjemme, på jobbet eller når du skal meditere, kan du lære at blive bedre til at fokusere og få mere kvalitetstid og tilfredshed i din hverdag. Læs med herunder.

Hvad er overspringshandlinger egentligt?

Overspringshandlinger er at lave noget andet, end det man bør eller har besluttet sig for at lave. Det betyder, at man udskyder noget vigtigt, noget man har besluttet, med noget som man måske synes er mere interessant eller som man har mere lyst til. 

Overspringshandlinger kan fylde meget for nogen og mindre for andre, men det gør vores dag ineffektiv og vi spilder ofte tid med ligegyldige ting, som vi måske bagefter bliver ærgerlige over.

 Det kan også gøre os stressede, fordi vi i sidste ende kommer til at mangle den tid vi i stedet for måske brugte på at sidde og lave noget andet end det vi synes vi burde. men der er måske en god grund til, at vi ind i mellem laver tilsynesladende irrelevante handlinger? Og hvordan forebygger du at blive mere tilfreds med din dag – uden at du føler tidsspilde? Men ikke mindst, hvad gør du nu? 

 Hvorfor laver vi overspringshandlinger – og hvor kan de føre os hen?

Det er ikke altid vi er bevidste om alle de overspringshandlinger, vi får lavet i løbet af en dag, men vi har tit en intuitiv fornemmelse af at have spildt tiden og ikke rigtigt at have fået noget fra hånden. Så kommer den dårlige samvittighed og utilfredsheden måske snigende. Har du en udpræget tendens til at lave overspringshandlinger, kan det i sidste ende give et lavt selvværd, fordi du ikke føler, at du tager dig ordentligt sammen, og du burde også… – og du begynder at kritisere dig selv og bebrejde dig selv, at du ikke bare tager dig sammen.

Der kan være forskellige årsager til, at vi laver overspringshandlinger, så det er vigtig at genkende dem, hvis man vil undgå at gentage de samme overspringshandlinger igen og igen.

Her er nogle eksempler på, hvad der kan få os væk fra fokus og i stedet lave overspringshandlinger:

  • Du er for træt og uoplagt – måske har du ikke sovet nok i løbet af natten
  • Opgaven føles uoverskuelig og du har svært ved at bede om hjælp
  • Du tager ikke små pauser i løbet af dagen og derfor laver du i stedet overspringshandlinger
  • Du har ikke tillid til, at du kan løse opgaven godt nok og det er svært at bede om hjælp
  • Du har ikke lyst, fordi den virker kedelig, så du finder i stedet noget sjovere.
  • Du er slet ikke klar over at du laver en masse overspringshandlinger
  • Du mangler koncentration til at kunne fokusere i længere tid og bliver derfor mentalt træt
  • Det er blevet til en dårlig vane, så tiden smuldrer bare mellem fingrene på dig

Lange dage – mange overspringshandlinger

Måske er du også en af de mange der presser dig selv hver dag. Du står tidligt op og går sent i seng, og lige meget hjælper det. Du føler aldrig helt at du slår til, og der er stadig mange punkter på “to do” listen, når du falder om i sofaen om aftenen. Du har ikke mange pauser i løbet af din dag, og presser dig selv for at alle skal have det godt – og så glemmer du måske dig selv?

Dine overspringshandlinger bliver måske pludseligt nødvendige små afbræk og pauser i din dag, fordi du måske netop presser dig selv for hårdt. Sådan er der mange der har det.

Selv små nærværspauser, hvor du mentalt koncentrere dig om at genopfylde energien og overskuddet er guld værd. Her vil jeg anbefale dig at udforske koncentrations-skabende meditation, fordi det hjælper dig til at blive mere udholdende og til mentalt at koble af, når der er brug for det.

Sådan undgår du overspringshandlinger Kvinde er koncentreret og laver ikke overspringhandlinger

Den mest effektive måde at få mere ud af dine lange dage – uden at falde udmattet om sidst på dagen – er ved at praktisere meditation og mindfulness hver dag. Så lover jeg dig, at du begynder at lave færre overspringshandlinger i løbet af din dag. 

Det lyder måske umiddelbart næsten for godt til at være sandt, men se herunder, hvad du kan få ud af at praktisere, og bedøm selv om det er noget for dig:

Koncentration og fokus samt mental udholdenhed: 

Vores koncentrationsevne kan trænes, så vi får mere mental udholdenhed. Det vil sige, at vi både kan holde fokus bedre – trods en masse forstyrrelser – og holde den i længere tid af gangen uden at blive så udmattede. Men en god koncentrationsevne vil vi helt enkelt ikke så let blive distraheret hele tiden. De ydre forstyrrelser som telefonen, Facebook eller andet, kan vi bare slukke for.

Vores tanker og kropslige impulser kan vi ikke bare lukke ned. Men vi kan. ved at styrke koncentrationsevnen, lade tanker og kropslige impulser træde lidt i baggrunden. Det betyder naturligvis ikke, at man skal begynde at fornægte sine behov, men at man bliver bedre til at skelne mellem de væsentlige og de uvæsentlige.

Opmærksomhed og selvbevidsthed:

Vi styrker gradvist vores bevidsthedsniveau ved at praktisere meditation og mindfulness regelmæssigt. Det betyder, at vi bliver mere bevidste om, hvad vi foretager os, mens vi er i gang med det. På den måde har vi ligesom et ekstra øje på, hvad vi foretager os og det kan gøre os opmærksomme på, hvis vi er ved at skifte fokus – altså i gang med en overspringshandling.

 

Det ekstra øje hjælper os også til at skelne imellem, om det er fordi vi har brug for en pause eller om det bare er fordi vi har lyst til at lave noget andet, end det vi er i gang med. Sådan kan vi blive bedre til at mærke, om vi er i gang med en overspringshandling.

Tag små pauser:

Uanset vores evne til at koncentrere os og hvor længe vi kan holde ud, har vi brug for små pauser i løbet af dagen. Der skal et vist energiniveau til for at holde koncentrationen stabil. Brug eventuelt pausen til en kort mindfulness meditation. Det frisker op på overblikket og giver mere mental klarhed.

Viljestyrken:

Det er ikke alle opgaver, vi synes er lige sjove, men som måske alligevel skal laves. Derfor kan det være en god i de at udføre de svære opgaver om morgenen, hvor energiniveauet som tit er højest. Hen på eftermiddagen bliver vi lidt trætte, så det bliver sværere at få det gjort.

Mange har netop derfor også glæde af at praktisere meditation og mindfulness om morgenen, hvor man som regel har mest energi. Efterhånden som meditation og mindfulness giver større koncentration og selvbevidsthed, bliver det i sig selv motivation, så man ikke skal bruge viljestyrken så meget mere. Det bliver helt enkelt bare mere interessant at praktisere meditation og mindfulness efterhånden som man kommer mere i dybden. Og så er der alle de andre gode virkninger, som også virker motiverende.

Dem kan du læse mere om i nedenstående artikler:

Begær – Den første forhindring i mindfulness

Mindfulness – Den ultimative guld-guide

Lavt selvværd

Koncentration

 

Kom også gerne med kommentarer herunder eller skriv til brevkassen her

 

Vil du gerne have hjælp til at undgå overspringshandlinger, så kan du følge et kursus eller tage individuelle sessioner.

Læs mere om live her og online her

 

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has One Comment

  1. Hej
    Vi er to drenge fra Mårslet
    skole, på 15 år, der arbejder med overspringshandlinger, og hvordan de påvirker
    vores undervisning og arbejdsindsats. Som en del af vores projekt skal vi søge
    viden hos en ekspert eller person, som har erfaring med vores emne. Vi håber,
    at du ville være interesseret i at blive interviewet, og svare på nogle af vores spørgsmål.

    Vores projektarbejde ligger i uge 13, så alle tidspunkter der er mulige,
    ellers kan det også sagtens lade sig gøre i dagene op til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19