skip to Main Content

Gode vaner gør dig glad og tilfreds – Skyd genvej gennem mindfulness

Gode vaner i hverdagen gør dig mere glad og tilfreds med dig selv, og kan give dig mere tillid og overskud – både til at blive ved med at gøre de gode ting og til at få mere overskud, der selvfølgelig smitter af på din familie og alle andre.

Hvis du omvendt har gået og været frustreret over, at du har nogle dårlig vaner, som du bliver ved med at gentage – selvom du har lovet dig selv tusinde gange, at du aldrig vil gøre det igen, ja, så er der heldigvis håb forude.

Her får du nemlig en guide til hvordan du får mindfulness integreret i dit liv som en god vane– og det kan være genvejen til 8 andre gevinster i dit liv. God læselyst!

Hvad er vaner?

Vaner består af automatisk adfærd, som du har gentaget mange gange før. Den automatiske vane har sikkert gjort noget for dig på et tidspunkt, så din hjerne har lært, at vanen virker for dig. Derfor fortsætter du med at gøre det samme, også selvom vanen ikke længere hjælper dig, men måske derimod er blevet til en dårlig vane.

Vanerne udspringer af indre impulser, der sættes i gang uden du er bevidst opmærksom på det. Derfor er det en forudsætning for at ændre på vanerne, at du er opmærksom på dine tanker og sansninger. Mindfulness og det at være mindful vil sige, at du bliver bevidst opmærksom og holder op med bare at køre på autopilot – både i forhold til dig selv og i forhold til dine omgivelser.

Stress spænder ben for gode vaner
Kvinde fortvivlet over dårlige vaner

Du kender det sikkert godt. Når du er stresset, er det sværere at holde alle de gode intentioner. Du kommer til at gribe til de gamle lette løsninger, som ikke kræver din energi og bevidste opmærksomhed, men bare sidder på rygmarven. Det er der flere årsager til.

Når du er stresset, går din bevidste opmærksomhed lettere off-line, fordi meningen med stress er, at du kun fokuserer på en eneste ting, nemlig det du føler dig presset af. Det betyder altså, at du glemmer alt om gode hensigter og gode vaner, når du er stresset.

Heldigvis kan du både lære at håndtere stress og få styrke din bevidste opmærksomhed gennem mindfulness, så du kan komme ud af den onde cirkel.

Hvorfor skal jeg praktisere mindfulness for at ændre mine vaner?

At være fuldt opmærksom og nærværende i dit eget liv er den bedste stress-håndtering du kan få. Det er, når du er fuldt tilstede med tanker, følelser og vaner, at du har muligheden for at tage nye valg, så du ikke fortsætter med at falde i igen og igen.

Mindfulness giver dig desuden en række sidegevinster, som du får med uden at behøve at gøre noget særligt. Det er sidegevinster, der giver dig et bedre og mere overskudsagtigt liv, der gør det lettere for dig at lære nyt og holde fast i det.

8 gode sidegevinster gennem mindfulness

Lad mig her vise dig 8 af de gode vaner, du får med, når du får mindfulness godt ind under huden på Mindfulness MBSR kurset over 8 uger, eller når du tager et individuelt mindfulness-forløb.

De 8 gode vaner er ikke grebet ud af luften, de hænger sammen og er afhængige af hinanden. Hver af dem påvirker din mulighed for at udvikle de øvrige vaner – og ikke mindst effekten af den mindfulness du praktiserer. Vanerne, eller egenskaberne, er:

  • Kvinde med gode mindfulness vanerTålmodighed
  • Tillid
  • Mod
  • Åbent sind
  • Accept
  • Giv slip
  • Omsorg og venlighed
  • Vedholdenhed

Sådan får du etableret en god vane med mindfulness

Når du ønsker at etablere en daglig vane med at praktisere mindfulness, er der flere ting, der kan hjælpe dig. Her får du nogle af de bedste tips, jeg kan give dig. Jeg er sikker på, at du vil kunne få glæde af mine tips uanset om du allerede er i gang med mindfulness, eller om du skal til at begynde.

Her er mine tips:

Prioriterdin nye mindfulness vane

Beslut dig helhjertet for at skabe plads til mindfulness hver eneste dag. Det gør du bedst ved at sætte et tidspunkt af til det, også i weekenderne. Ellers bliver det let til, at du ikke lige har tid nu, eller er for træt når du endelig når til det.

Sæt et realistisk mål for din daglige mindfulness vane

Måske kunne du godt tænke dig at meditere 1 time om dagen, men i virkeligheden er det mere realistisk at begynde med 10 minutter, fordi du er ny og måske er begyndt på egen hånd. 10 minutter hver dag er meget bedre en 1 time om ugen, fordi det er gentagelsen der skaber vanen. Det er mere realistisk at meditere i længere tid, når du har et fællesskab at støtte dig til.

1 minuts vanen

Lov dig selv fra du begynder til du har skabt en god mindfulness vane, at du bare vil meditere mindst 1 minut hver dag. De fleste oplever, at den største forhindring i at få integreret vanen er at komme hen til puden. Når du først sidder der, giver det tilfredshed, og det vil få de fleste til at sidde i længere tid end bare det ene minut.

Fællesmeditation Århus

Skab mindfulness vanen i forbindelse med en af dine andre vaner

Når du planlægger tidspunktet for din daglige træning, kan du med fordel lægge den i forbindelse med en anden vane, som du alligevel gør hver dag. Fx om morgenen når du børster tænder, eller om eftermiddagen, når du kommer hjem, lige inden du laver aftensmad eller før du går aftentur med hunden. På den måde bliver mindfulness ikke bare en løs aktivitet, der går ind og afbryder din dag, men en integreret del af dit liv.

Du behøver ikke kunne lide det – bare gør det

Når du begynder at praktisere mindfulness vil du sikkert opleve, at der er  dage, hvor du ikke har lyst. Her skal du tænke på din overordnede intention med mindfulness vanen, og for eksempel benytte dig at 1 minuts måden at meditere på. Når du først har skabt vanen med at meditere, er jeg ret sikker på, at du slet ikke kan undvære det i din hverdag.

Fællesskaber styrker din mindfulness vane

Mediterende skaber gode vaner i fællesskab

Et meditationsfællesskab er en stor motivationsfaktor og inspirationskilde til at fortsætte med den gode vane. Man kan let komme til at se sig blind på sin egen praksis eller sidde fast i noget, der gør, at man ikke kommer videre. Og hvis du ikke føler, at den tid du sætter af fører til noget, vil du lettere komme til at give op. Begynd på et mindfulness kursus i stedet, og få et godt fundament i fællesskab med andre til din nye vane.

Vedholdenhed:

Vedholdenhed er en slags muskel, som du træner dig til at få mere styrke i. Du får styrket din evne til vedholdenhed hver gang du er vedholdende, så det er ret enkelt. Et fællesskab med andre er også en stærk støtte til at udvikle mere vedholdenhed i dit liv.

Tilgiv og giv slip

Mindfulness handler i høj grad om at lære at kunne tilgive sig selv, når du glemmer at være opmærksom, og om at kunne give slip på tankerne, selvhad og kritik og bare starte forfra igen. Det lover jeg dig, at du bliver bedre til med tiden når først du har fået etableret din nye vane med at praktisere mindfulness hver dag.

Vil du vide endnu mere?

Vil du have personlig hjælp til at etablere en god mindfulness vane, hvor du kan få fuld fokus på dig, og netop de gode vaner, du vil have med som sidegevinster, så er et individuelt forløb måske noget for dig.

tjek det personligt tilrettelagte individuelle mindfulness og meditationsforløb her >>

På Mindfulness MBSR kurset får du intensiv træning og støtte i 8-uger til at få etableret mindfulness i din hverdag. Læs om Mindfulness MBSR kurset her >>

 

Ring eller skriv hjertens gerne til mig, hvis du vil høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

 

Kærligst Lise Lotte

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top