skip to Main Content
Destruktive følelser kan vi modvirke gennem mindfulness

Destruktive følelser aktivere negative tanker -se hvordan det hænger sammen

Destruktive følelser er destruktive, mens ugavnlige følelser ikke behøver at være ugavnlige eller negative. Hvordan det hænger sammen og meget andet, fortæller jeg dig om her i artiklen.

Vi ønsker jo alle at være lykkelige, og at undgå de destruktive følelser, så vi begynder at få mere glæde, tilfredshed, mod og tillid ind i vores liv?

Mindful fremfor mindless

Det modsatte af at være mindful er at være mindless. På dansk kan vi kalde det bevidst nærvær modsat bevidstløst fravær.

Der er en lang række ulemper ved at være fraværende. Hvis jeg skal nævne den vigtigste er det at livet foregår lige nu. Så er vi fraværende i nuet, er risikoen at livet passerer forbi uden at vi egentligt oplever at være nærværende med vores eget liv. Vi følger måske bare med strømmen uden bevidst at tage beslutning om, hvordan vi ønsker at leve vores liv.

Så kører din hverdag bare på autopilot, kan du stoppe op lige nu og spørge dig selv: Er det det, du vil med dit liv?
Du kan jo nøjes med at svare ja eller nej lige nu, men vær ærlig over for dig selv. Ærlighed er det første vigtige skridt.

men hav i baghovedet at dit liv ikke behøver at være trist og kedeligt eller fyldt op med negative eller destruktive følelser.

Her er et par eksempler på andre ulemper;

Vi spiser for meget; hvis opmærksomheden for eksempel hovedsageligt er på TV´et og ikke det vi spiser, kan der være en risiko for at vi spiser for meget. Men vi kan også gå glip af en nydefuld smagsoplevelse.

Multitasking: Mange mennesker har mange bolde i luften på en gang i hverdagen, så skiftet mellem hver opgave går så hurtigt at opmærksomheden ikke kan følge med. Det betyder ofte at man glemmer, hvad man egentligt har gang i og måske bare farer rundt og ser travl ud uden egentligt at få noget fra hånden. Det er desuden for længst dokumenteret at multitasking leder til spildtid.

Når vi er fraværende med at spise for meget eller rende rundt om os selv kan det let lede til negative følelser som for eksempel frustration, træthed og ærgrelse – følelser der kan blive destruktive for os og livskvaliteten.

Hvor er vi, når vi er fraværende?

En nyere undersøgelse har vist, at vi næsten halvdelen af tiden er fraværende. Måske fortabt i tanker? Og vi kender det alle. Vi fortaber os i tanker gang på gang. Måske er vi fraværende med tankerne, som befinder sig i fortiden eller i fremtiden, med følelsen af fortrydelse eller bekymring. Men tanker om fortiden er bare tanker i nuet om fortiden og bekymrende tanker om fremtiden er bare bekymrende tanker i nuet om fremtiden. Vi kan kun leve i nuet. Hverken i fortiden eller fremtiden.

Destruktive følelser

Vi har alle både de såkaldte positive samt negative følelser og tanker. Det er som udgangspunkt ikke et problem, hvis vi er bevidst nærværende med dem – altså mindful.

Men negative følelser og tanker bliver let destruktive, hvis vi ikke er nærværende med dem. Så kan tanker og følelser ligesom booste hinanden og kører ind i en ond cirkel, der er svær at stoppe.

Jo mere vi gentager det negative, jo bedre bliver vi også til at gentage det, fordi hjernen gør det til en vane. Det kan heldigvis aflæres gennem mindfulness ved fx at træne dig selv i at være nærværende med dine følelser og tanker.

Vi har nok alle oplevet det. Vi har bekymret os om noget i fremtiden, som slet ikke blev til noget, der egentligt var værd at bekymre sig om, ikke sandt?

Og har du også prøvet, at tankerne kører over i katastrofetanker, kan du sikkert forestille dig, hvor givtigt det er at kunne stoppe det. Det kan du lærer gennem mindfulness.

Mindfulness og destruktive følelser

Når følelser og tanker fylder meget gennem din dag (og nat), så bliver nervesystemet belastet. Mange mennesker føler sig ikke stresset, men de mærker uro, rastløshed og tankemylder. Det er samtidig almindelige symptomer på stress.

Mindfulness er en hjælpsom metode på mange måder, når tanker og følelser fylder for meget – og måske bliver destruktive for dig.

her nævner jeg blot noge få. Samtaleterapi Aarhus – Kontakt

Mindfulness er en effektiv metode til at blive bevidst nærværende med tanker og følelser – og vigtigst af alt, at du bliver mere nærværende i dit liv generelt.

Når vi er nærværende med tanker og følelser kan vi bevidst vælge at give slip, når de ikke er frugtbare – og inden de bliver destruktive.

Tanker og følelser er vigtige for os mennesker, og når vi lærer at navigere intelligent gennem vores følelser peger pilen mod større livstilfredshed, glæde og indre ro.

Men for at kunne bruge vores følelser og tanker intelligent, må vi lærer, hvordan vi mere bevidste skal navigere i dem, så de pejler os på rette vej.

Det kan du også lære gennem mindfulness.

Der er derfor en stor gevinst i at få mindfulness ind i dit liv, hvis du vil leve bevidst, hvor det er dig (og ikke de destruktive følelser), der bestemmer retningen.

vil du have hjælp til at bryde med destruktive følelser?

Vil du vide mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så bestil gratis afklaringssamtale

 

Medfølelse er også en nænsom modgift til destruktive følelser.

Læs medfølelse lindrer svære følelser her. . 

 

På 8 ugers mindfulness kurset kan du lærer at skelne mellem tanker og følelser, identificere og håndtere dem klogt.

Gå til Mindfulness MBSR kurset her.

 

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag