skip to Main Content
Træt Og Ukoncentreret Kvinde Med Stress Og Vejrtrækningsbesvær

Stres og vejrtrækningsbesvær hænger sammen – her er 2 enkle øvelser

Vejrtrækningsbesvær hænger ofte sammen med stress, og din vejrtrækning kan være et godt målebånd for, om du er stresset i større eller mindre grad. Dertil er kvaliteten af din vejrtrækning vigtig for, at du i det hele taget kan føle dig godt tilpas, finde ro og slappe af.

Stress og vejrtrækningsbesvær øger desuden mængden af ufrugtbare tanker.Og netop tankemylder er en af årsagerne til at mange mennesker opsøger min hjælp.

Når vejrtrækningen bliver mere afslappet og rolig,vil du også selv føle mere ro og tryghed indeni, og spontane lykkestunder vil opstå, når du mindst forventer det.

Så tag endeligt din vejrtrækning alvorligt.

hvis du ikke oplever egentlig vejrtrækningsbesvær, men føler dig stresset, kan du også roligt læse videre, fordi en bedre og mere bevidst vejrtrækning kan være med til at reducere stress og få nervesystemet til at falde til ro.

 

Herunder får du 2 enkle øvelser, som du kan tage i brug med det samme.

Øvelse 1: 

Hvad kan stresse dig og give dig vejrtrækningsbesvær?

Du kender måske allerede årsagen til, at du ikke kan trække vejret ordentligt, og at du føler dig stresset. Der er dog sjældent kun en enkelt årsag til det. Det er ofte en kombination af flere ting.

For nogle er det hovedsageligt tanker, følelser og relationer, der udløser stressen, mens det for andre fx kan være arbejdspres, skilsmisse, sygdom og lignende. Hvad der stresser den ene, stresser ikke nødvendigvis den anden. Alligevel vil jeg dog sige, at tanker og følelser altid er involveret i stress på et eller andet plan.

Det kan derfor være svært at få det fulde overblik over, hvad der stresser os, men prøv at lave denne lille øvelse. Den vil give dig en god fornemmelse af, hvad der er på spil:

Læg mærke til din vejrtrækning i løbet af dagen.

I hvilke situationer holder du vejret eller trækker maven ind?

Er det dér, at du føler dig presset, mister overblikket, får hjertebanken eller bliver nervøs?

Fik du ny viden om dig selv?

Hvordan stress og vejrtrækningsbesvær hænger sammen

Daglig eller langvarig stress skaber spændinger i åndedrætsmuskulaturen, så det besværliggør vejrtrækningen. Og omvendt vil vejrtrækningsbesvær påvirke stress-responsen i kroppen negativt. Det ene gør altså det andet værre, og omvendt. Derfor kan det hurtigt udvikle sig til en ond cirkel, hvis ikke du griber ind.

Hvor højt stressniveauet er, kan du almindeligvis måle på kvaliteten af din vejrtrækning. Normalt trækker vi vejret 12-15 gange i minuttet, når vi sidder stille på fx en stol. Men jo flere gange i minuttet, jo mere stresset vil du typisk være.

Det er dog ret almindeligt, at det er lavere end de 12-15 gange i minuttet, hvis du jævnligt mediterer og arbejder med dit åndedræt.

Det er også derfor, at meditation reducerer stress og giver ro. Den meditative måde at trække vejret på, sænker åndedrætsfrekvensen, hjerterytmen og pulsen. Men ikke nok med det, så reducerer den afslappede  vejrtrækning altså også stress-niveauet.

Når det sker, vil du hurtigt opleve, at du bliver mere glad, mere rolig og bedre til at håndtere svære situationer klogt.

Øvelse 2:

Enkel vejrtræknings-øvelse der reducerer stress

Dybe vejrtrækninger reducerer stress, og får nervesystemet til at slappe mere af. Det giver mere ilt til hele kroppen, og giver mere energi.

Denne øvelse kan du lave, hvor som helst du sidder, ligger eller står:

  • Hold din ryg lige, så åndedrætsmuskulaturen har god plads.
  • Tag 20 dybe vejrtrækninger. De skal være så dybe, at maven skal føles udspilet, når du gør det.
  • På de første 10 skal du fokusere mest på indåndingen, så du virkeligt mærker hver eneste indånding.
  • På de sidste 10 vejrtrækninger skal du fokusere på udåndingen, og få en fornemmelse af, at du tømmer lungerne fuldstændigt for luft.
  • Gentag gerne så mange gange, som du synes.

 

Hvornår har jeg brug for hjælp?

Der kan være tidspunkter i vores liv, hvor vi ikke selv kan bryde et mønster, men har brug for hjælp.

Nogle gange kan mellemgulvet føles helt hårdt og blokeret, og der skal i dette tilfælde ofte tages fat i det, der ligger bag vejrtræningsbesværet for at få det godt igen.

Skriv endelig et spørgsmål herunder eller kontakt mig, så tager vi en snak om, hvad du har brug for.

Kærligst Lise Lotte

 

Er det negative tanker, der påvirker din stress og vejrtrækning, så se her

Oplever du tankemylder? Se hvad du kan gøre her 

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19