skip to Main Content
Undgå Overspringshandlinger

Selvaccept – Sådan undgår du at komme i konkurrence med omgivelserne!

Selvaccept, selvværd og selvtillid er emner, der ofte dukker op på mine kurser og som optager rigtig mange mennesker. Derfor har jeg herunder kort skitseret, hvilke fordele selvaccept har og nogle af de ulemper, der kan være ved at stræbe efter højt selvværd og selvtillid.

Selvvær og selvtillid – Hvad er forskellen?

Først lige klarhed over begreberne. Der er en forskel mellem selvværd og selvtillid, selvom de ofte bruges i flæng . Selvtillid handler om det ydre i vores liv: fx om vi tror, vi har gode evner, bor et godt sted, ser godt ud, har flot tøj og kan begå os på den rigtige måde. Selvværd er den indre følelse af værdi, vi har som menneske. Man kan derfor sagtens have en god selvtillid, men et lavt selvværd. Derimod kan man ikke have et højt selvværd og alligevel mangle tillid til sig selv.

Fordi vi så let kan blive i tvivl, når vi sammenligner os med andre, er det naturligt, at vi som mennesker ønsker at øge vores selvværd og selvtillid. Selvværd og selvtillid kan være afhængig af, hvem vi sammenligner os med. Måske har vi en følelse af, at det går ret godt i vores liv, men så måske alligevel synes vi en dag, at andre har større succes end os selv. Så daler selvværdet og selvtilliden og vi mister lidt modet. Det kan også ske, hvis vi bliver syge, bliver skilt, mister et nært familiemedlem, bliver fyret osv.

For nogen mennesker vil en følelse af at andre har mere succes end dem selv få dem til at stræbe mod mere selvværd og højere selvtillid. Det kan betyde, at man arbejder mere og hårdere, tager mere uddannelse og generelt søger efter mere anerkendelse.  For andre vil det måske give anledning til negative tanker, fordømmelse af en selv og en følelse af bare at give op, det nytter jo ikke alligevel.

Uanset hvordan er det ret krævende både psykisk og fysisk at skulle leve op til at føle sig bedre eller bare god nok i forhold til andre. Nogle beskriver det som en følelse af at være i konkurrence med omgivelserne hele tiden, de bliver stresset af det.

Selvaccept – Hvordan får jeg det?

kvinde med selvaccept

Gennem mindfulness vil du kunne øge dit selvværd og tilliden til dig selv, så du bliver gladere for dig selv og det du kan og kommer til at acceptere dig selv. Selvaccept er en indre følelse, som er uafhængig af ydre omstændigheder og andre mennesker. Selvaccept er det, jeg har fokus på på mit online kursus Giv slip på den indre dommer – 4 trin til mere ro og livsglæde, som er et kursus, hvor man skridt for skridt holder op med at sammenligne sig med andre mennesker.

På kurset tager vi også fat på de udfordringer, som rigtig mange mennesker oplever i hverdagen som fx:

  • At få øje på det gode i dig selv – frem for det dårlige
  • At føle dig god nok som du er
  • At føle dig værdig til at blive elsket præcis som du er
  • At føle dig lige med andre mennesker – hverken mere eller mindre
  • At kunne glæde dig over andres succes – uden at føle jalousi og misundelse
  • At kunne se muligheder frem for begrænsninger – uanset din situation
  • At være tilfreds og taknemmelig for den du er
  • At føle større samhørighed med dine omgivelser frem for at føle dig udenfor

På kurset får du også personig vejledning og du har mulighed for at komme i en buddy-group sammen med andre på holdet. Er det noget for dig, så læs hele beskrivelsen:

Giv slip på den indre dommer – 4 trin til mere ro og livsglæde

https://web.archive.org/web/20190324224752/https://liselottetrujillo.dk/ydelser/giv-slip-paa-den-indre-dommer-4-trin-til-mere-ro-og-livsglaede/

Vil du først lige have en snak med mig, så ring på 60709074 eller skriv til mail@liselottetrujillo.dk

Kærligst

Lise Lotte

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Vil du sove godt igen?

 

Kurset indeholder:

 

5 korte og overkommelige mikropodcasts med konkrete redskaber til en god nattesøvn, skøn morgen & dejlig dag.

 

Det koster 0 kr., og du kan altid afmelde dig igen, hvis du ønsker det

God nattesøvn – skøn morgen – dejlig dag

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19