skip to Main Content

Hvad er meditation og hvorfor skal jeg meditere?

Meditation har fundet stor udbredelse i Vesten de seneste årtier, og de fleste opsøger det i håb om at få mere ro og overskud i en hektisk hverdag.

Og det kan meditation i høj grad bruges til!

Men meditation har langt større potentiale end det. I dette indlæg fortæller jeg lidt om hvad meditation egentlig er, og hvad du kan bruge meditation til.

 

Hvad er meditation?

At meditere er en vågen og bevidst mental aktivitet, hvor der bevidst fokuseres på et meditationsobjekt.

Der findes mange forskellige meditationsmetoder, hvoraf mindfulness er en af dem.

Hver metode har ligesom sin egen grundbog, der bestemmer, hvilket teknikker der bruges i meditationerne. Teknikkerne bruges metodisk for at opnå den virkning, som du har sat dig for.

Jeg er selv mest optaget af indsigtsmeditation (vipassana) og mindfulness, der er meditationsmetoder, som oprindeligt stammer fra Theravada-buddhismen.

Her benyttes eksempelvis kroppen, åndedrættet, tankerne, sindet og stilheden som objekter til større mental styrke, bevidsthed og frihed. Objekterne er redskaber til at forstå os selv og dermed få mulighed for at forandre det, vi gerne vil være frie af.

Du finder redskaberne i en nutidig dokumenteret meditationsform i Mindfulness MBSR kurset her.

Almindelige fordomme om meditation

Forbinder du meditation med en person i orange tøj, der sidder med krydslagte ben og mediterer? Så er du langt fra den eneste. Problemet med den association er, at hvis du ikke kan se dig selv i det, så kan det måske afholde dig fra at prøve meditation. Det ville være rigtig ærgerligt, da der er mange måder at meditere på. Du kan nemlig mediterer alle steder – både på kontoret i jakkesæt, på en spisestuestol derhjemme, eller et helt tredje sted. Det afgørende er, at du finder en form, der passer dig, da det er vigtigt for den virkning, som du ønsker at få.

Nogle meditationsformer er forbundet med ritualer, mens andre ikke er. Vi er forskellige som mennesker, og det ene er ikke mere rigtig end det andet, så du må finde den form, der passer dig.

Jeg benytter ikke ritualer og symboler på mine hold.

Hvorfor meditere?

Set ud fra de mange positive forskningsresultater, der er lavet de sidste årtier, er der ingen tvivl om, at du kan få enormt stor gavn af at meditere. Der er hjernescanninger, der viser, at hjernen forandrer sig markant på blot 8 ugers træning, og psykologiske studier viser positiv effekt på stress, angst og depression, der desværre er nogle af de psykologiske udfordringer, der er stærkt opadgående i de her år.

Mange opsøger mig med tankemylder, bekymringer, søvnproblemer, smerter, kronisk sygdom, sorg, manglende livsglæde og manglende dybde i relationerne.

Nogle kommer også for at kunne fokusere bedre, lære at slappe af, finde dyb ro i krop og sind samt få mere nærvær, mental klarhed og overskud til at mærke livets gode sider.

Men du behøver selvfølgelig ikke have et problem for at meditere. Er du blot nysgerrig på, hvad meditation kan gøre for dig, så er det også et godt udgangspunkt. Nysgerrighed og åbent sind er nemlig en stor del af det at meditere.

Selvom Mindfulness og meditation har mere end 500 videnskabelige publikationer bag sig med mange positive resultater, så er det vigtigste trods alt, at du kan mærke den forandring, du ønsker, når du mediterer. Det er det, der i sidste ende tæller, ikke sandt?

Der er som sagt indledningsvist mere at hente i meditation end de fleste kender til. Det kan være svært at udtrykke med ord, men når stress-niveauet er sænket, tankerne har lagt sig kan vi opleve end så dyb stilhed og lykkefølelse, der ikke kan beskrives. Bag tankernes daglige kværnen får vi de interessante indsigter, der virkeligt gør os kloge på os selv og verden omkring os. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du vil finde det interessant.

Nogle får smag for det på en retreat, hvor der er flere dages sammenhængende stilhed og intensiv meditation.

 

Er du blevet mere nysgerrig på meditation og mindfulness, er du velkommen til at kontakte mig.

Kærligst Lise Lotte

 

Du kan også læse:

Hvad er mindfulness >>

Meditation for begyndere >>

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19

5 enkle redskaber der øjeblikkeligt tager toppen af din stress og gør dig mere klar i hovedet

I minikurset får du blandt andet:

  • Stress-barometertest 
  • Akut stress håndtering
  • Sådan vælger du stress fra

Det koster kun din emailadresse. Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev med konkrete tips, gode tilbud og gratis meditationer.