skip to Main Content

Ensomhed – mindfulness som modgift til ensomheden

Ensomhed er en ubehagelig følelse at blive ramt af. Det ved de fleste nok. Men vidste du, at ensomhed også kan være skadelig for vores mentale og fysiske helbred, hvis følelsen står på over længere tid?

Heldigvis behøver ensomheden ikke at være konstant. Du kan arbejde med den – og du kan ændre på den. Her er mindfulness en fantastisk medspiller, som har meget at tilbyde dig. Med mindfulness kan du forandre følelsen af ensomhed, og forbedre dine muligheder for at knytte en dybere relation til dig selv og andre.

Nogle gange kan vi ikke mærke ensomheden, fordi tempoet er for højt eller vi benægter det, fordi det er for smertefuldt at erkende det. Men den vil stadig være der, og den vil påvirke dig – bevidst som ubevidst. Måske i form af en følelse af tomhed eller mangel. Det kan mindfulness også gøre dig klogere på.

I det følgende vil jeg fortælle dig, hvordan mindfulness og medfølelse kan forandre ensomhed.

Ensomhed og ”alenehed” er ikke det samme

Årsagen til ensomhed kan favne bredt. Ensomhed kan have rødder i en utryg opvækst, hvor vores behov ikke er blevet mødt, og kan opstå ved sygdom, skilsmisse eller hvis vi mister et nært og fortroligt menneske i vores liv.

Vi kan sagtens være omgivet af venner og familie, men føle os fremmedgjorte og ensomme.

Ligesom vi kan være alene uden at føle os ensomme.

Det handler ikke om, hvor mange mennesker, vi er sammen med eller kender. Det er kvaliteten af den måde, som vi er sammen med os selv og andre på, der bestemmer, om vi føler os ensomme eller ej.

Jeg har selv været på stilheds-retreats i lange perioder, hvor jeg ikke har talt med andre mennesker. Der er jeg så at sige alene med mig selv, men i et tavst fællesskab med andre, der også interesserer sig for at meditere.

Nogle vil måske tro, at man føler sig isoleret og ensom på sådan et retreat, men det er absolut ikke tilfældet. Der eksisterer en enorm samhørighedsfølelse i et sådant fællesskab, blandt andet fordi meditation, mindfulness og træning i kærlig venlighed og medfølelse bringer os tættere på hinanden. At føle sig forbundet til andre mennesker afhænger ikke af ord og tale, men om vi med en hjertelig åbenhed til omverdenen tør vise, hvem vi er.

Det er også noget af det, som vi arbejder med på de retreats, jeg selv arrangerer – og noget af det, som deltagerne tit får nogle fantastiske oplevelser og indsigter med.

Når vi mediterer, lærer vi at være sammen med os selv på en venlig og forstående måde. Det er et nødvendigt udgangspunkt for at kunne indgå i meningsfulde fællesskaber, der kan udfylde den tomhed, som ensomhed kan skabe.

Hvad fremmer ensomhed, tomhed og mangel?

Vi lever i en kultur, der fremmer individualismen og at vi uafhængigt af andre kan styre mod de mål, som vi sætter os for. Det er der mange gode ting at sige om, men bagsiden er flere ensomme mennesker med angst og stress. Vi har ikke længere det netværk, der kan samle os op, hvis vi ikke kan klare den alene. Det lægger et stort pres på os som mennesker.

Fællesskaber bliver ikke på samme måde prioriteret som tidligere, og for nogle mennesker bliver følelsen af ensomhed, tomhed og mangel en del af hverdagen.

Kvinde føler sig ensomNogle gange mærker vi det ikke, fordi sindet er optaget af at tage det næste skridt. Vores tanker kører i sit eget parallelspor, samtidig med at vore krop prøver at råbe os op, bryde ind og fortælle os, at noget er på vej ud af balance. I et tempofyldt liv, er det imidlertid svært at lytte efter, hvad kroppen fortæller os. Tankerne tager over og sender os videre ned af det spor, vi allerede er trådt ind på. – Også selvom det måske er et forkert og smertefuldt spor for os.

Når du arbejder med mindfulness, er du derimod alene med dig selv og kan give dig tid til at lytte.

Det individuelle pres, der ligger på os, vil ofte også betyde, at vi går rundt med en ubevidst ensomhedsfølelse, fordi vi er mere optagede af at klare os godt end af at prioritere meningsfulde fællesskaber.

Følelsen af ensomhed kan komme til udtryk i, at du føler, du mangler noget. Tanken om, at hvis bare du opnår dét, du mangler, så vil dit tomrum blive fyldt ud. I mange af de samtaler, jeg har haft med mennesker, er netop dette fokus på mangler blevet meget tydeligt. Vi ser ikke på, hvad vi rent faktisk har og har opnået, men i stedet kun på dét, som vi mangler – i et mere eller mindre bevidst håb om, at når vi får netop det, vil ensomheden og tomheden ende.

Det vil den dog næppe. Dét, som du får alvor har brug for, er i stedet at give dig selv  værdi gennem noget kærlig og omsorgsfuld opmærksomhed, så du bliver mere bevidst om alt det, du IKKE mangler. Alt det, du allerede har i dit liv. Netop det er kernen i mindfulness

Limen, der binder mennesker sammen

Kvinde uden ensomhed i naturen Ægte venlighed har en magisk tiltrækningskraft på andre mennesker. Det kender du sikkert også til. Når vi møder et venligt menneske, slapper vi automatisk mere af, åbner op og sænker paraderne.

I nogle tilfælde kan vi nærmest føle en så stor fortrolighed i denne venlighed, at vi kan finde på at betro os til mennesker, som vi aldrig før har mødt og reelt ikke kender.

Da jeg sidste gang var på stilheds-retreat i USA i en måned, havde jeg de sidste to dage mulighed for at tale med en amerikansk nonne, der havde ophold sig på retreaten. Fra første ord følte jeg en dyb forbundethed. Denne her fortrolighed, ægte interesse og venlighed, man lægger mærke til, når den er der.

Det er de oplevelser, der lever videre i vores hjerte og gør os modstandsdygtige i de øjeblikke eller perioder, hvor ensomhedsfølelsen kan opstå. Med de oplevelser og med mindfulness med os, ved vi, at ensomhed ikke er en fastlåst følelse, men at den kan forandre sig til dybe oplevelser af lykke og forbundethed.

Modgiften mod ensomhed

Hjertet i mindfulness er at søge indad og finde en ro med det, som er. Men mindfulness går ikke kun indad. Medfølelsen, samhørigheden og forbundetheden er en stor del af mindfulness. I medfølelsen rummer vi hinanden – og i forbundetheden rummer vi bedre de svære følelser som ensomhed, sorg, vrede eller tomhed.

Medfølelsen og forbundetheden, som du finder gennem mindfulness, er den direkte modgift til ensomhed.  Den indeholder den omsorg, tålmodighed og forståelse, som vi netop har brug for, når vi oplever svære tilstande og følelser eller uoverensstemmelser mellem mennesker. Medfølelsen hjælper os til ikke at tage det svære personligt, men giver forståelse af, at det er menneskelige eksistentielle vilkår, som kan ramme os alle.

Det er i den dybe samhørighedsfølelse med os selv eller andre, at de lykkeligste øjeblikke i vores liv findes. Lærer vi at finde frem til det, vil ensomheden ophøre, og du vil finde en indre ro, der er helt ubeskrivelig. Mindfulness kan hjælpe dig med at komme netop derhen.

 

Læs også:

Medfølelse lindre svære følelser og forbedre din livskvalitet

https://liselottetrujillo.dk/medfoelelse/

 

Ensomhed: Mindfulness kan være modgiften

 

Ensomhed er en ubehagelig følelse at blive ramt af. Det ved de fleste nok. Men vidste du, at ensomhed også kan være skadelig for vores mentale og fysiske helbred, hvis følelsen står på over længere tid?

Heldigvis behøver ensomheden ikke at være konstant. Du kan arbejde med den – og du kan ændre på den. Her er mindfulness en fantastisk medspiller, som har meget at tilbyde dig. Med mindfulness kan du forandre følelsen af ensomhed, og forbedre dine muligheder for at knytte en dybere relation til dig selv og andre.

Nogle gange kan vi ikke mærke ensomheden, fordi tempoet er for højt eller vi benægter det, fordi det er for smertefuldt at erkende det. Men den vil stadig være der, og den vil påvirke dig – bevidst som ubevidst. Måske i form af en følelse af tomhed eller mangel. Det kan mindfulness også gøre dig klogere på.

I det følgende vil jeg fortælle dig, hvordan mindfulness og medfølelse kan forandre ensomhed.

 

Ensomhed og ”alenehed” er ikke det samme

Årsagen til ensomhed kan favne bredt. Ensomhed kan have rødder i en utryg opvækst, hvor vores behov ikke er blevet mødt, og kan opstå ved sygdom, skilsmisse eller hvis vi mister et nært og fortroligt menneske i vores liv.

Vi kan sagtens være omgivet af venner og familie, men føle os fremmedgjorte og ensomme.

Ligesom vi kan være alene uden at føle os ensomme.

Det handler ikke om, hvor mange mennesker, vi er sammen med eller kender. Det er kvaliteten af den måde, som vi er sammen med os selv og andre på, der bestemmer, om vi føler os ensomme eller ej.

Jeg har selv været på stilheds-retreats i lange perioder, hvor jeg ikke har talt med andre mennesker. Der er jeg så at sige alene med mig selv, men i et tavst fællesskab med andre, der også interesserer sig for at meditere.

Nogle vil måske tro, at man føler sig isoleret og ensom på sådan et retreat, men det er absolut ikke tilfældet. Der eksisterer en enorm samhørighedsfølelse i et sådant fællesskab, blandt andet fordi meditation, mindfulness og træning i kærlig venlighed og medfølelse bringer os tættere på hinanden. At føle sig forbundet til andre mennesker afhænger ikke af ord og tale, men om vi med en hjertelig åbenhed til omverdenen tør vise, hvem vi er.

Det er også noget af det, som vi arbejder med på de retreats, jeg selv arrangerer – og noget af det, som deltagerne tit får nogle fantastiske oplevelser og indsigter med.

Når vi mediterer, lærer vi at være sammen med os selv på en venlig og forstående måde. Det er et nødvendigt udgangspunkt for at kunne indgå i meningsfulde fællesskaber, der kan udfylde den tomhed, som ensomhed kan skabe.

 

Hvad fremmer ensomhed, tomhed og mangel?

Vi lever i en kultur, der fremmer individualismen og at vi uafhængigt af andre kan styre mod de mål, som vi sætter os for. Det er der mange gode ting at sige om, men bagsiden er flere ensomme mennesker med angst og stress. Vi har ikke længere det netværk, der kan samle os op, hvis vi ikke kan klare den alene. Det lægger et stort pres på os som mennesker.

Fællesskaber bliver ikke på samme måde prioriteret som tidligere, og for nogle mennesker bliver følelsen af ensomhed, tomhed og mangel en del af hverdagen.

Nogle gange mærker vi det ikke, fordi sindet er optaget af at tage det næste skridt. Vores tanker kører i sit eget parallelspor, samtidig med at vore krop prøver at råbe os op, bryde ind og fortælle os, at noget er på vej ud af balance. I et tempofyldt liv, er det imidlertid svært at lytte efter, hvad kroppen fortæller os. Tankerne tager over og sender os videre ned af det spor, vi allerede er trådt ind på. – Også selvom det måske er et forkert og smertefuldt spor for os.

Når du arbejder med mindfulness, er du derimod alene med dig selv og kan give dig tid til at lytte.

Det individuelle pres, der ligger på os, vil ofte også betyde, at vi går rundt med en ubevidst ensomhedsfølelse, fordi vi er mere optagede af at klare os godt end af at prioritere meningsfulde fællesskaber.

Følelsen af ensomhed kan komme til udtryk i, at du føler, du mangler noget. Tanken om, at hvis bare du opnår dét, du mangler, så vil dit tomrum blive fyldt ud. I mange af de samtaler, jeg har haft med mennesker, er netop dette fokus på mangler blevet meget tydeligt. Vi ser ikke på, hvad vi rent faktisk har og har opnået, men i stedet kun på dét, som vi mangler – i et mere eller mindre bevidst håb om, at når vi får netop det, vil ensomheden og tomheden ende.

Det vil den dog næppe. Dét, som du får alvor har brug for, er i stedet at give dig selv noget kærlig og omsorgsfuld opmærksomhed, så du bliver mere bevidst om alt det, du IKKE mangler. Alt det, du allerede har i dig. Netop det er kernen i mindfulness

 

Limen, der binder mennesker sammen

Ægte venlighed har en magisk tiltrækningskraft på andre mennesker. Det kender du sikkert også til. Når vi møder et venligt menneske, slapper vi automatisk mere af, åbner op og sænker paraderne.

I nogle tilfælde kan vi nærmest føle en så stor fortrolighed i denne venlighed, at vi kan finde på at betro os til mennesker, som vi aldrig før har mødt og reelt ikke kender.

Da jeg sidste gang var på stilheds-retreat i USA i en måned, havde jeg de sidste to dage mulighed for at tale med en amerikansk nonne, der havde ophold sig på retreaten. Fra første ord følte jeg en dyb forbundethed. Denne her fortrolighed, ægte interesse og venlighed, man lægger mærke til, når den er der.

Det er de oplevelser, der lever videre i vores hjerte og gør os modstandsdygtige i de øjeblikke eller perioder, hvor ensomhedsfølelsen kan opstå. Med de oplevelser og med mindfulness med os, ved vi, at ensomhed ikke er en fastlåst følelse, men at den kan forandre sig til dybe oplevelser af lykke og forbundethed.

 

Modgiften mod ensomhed

Kernen i mindfulness er at søge indad og finde en ro med det, som er. Men mindfulness går ikke kun indad. Medfølelsen, samhørigheden og forbundetheden er en stor, stor del af mindfulness. I medfølelsen rummer vi hinanden – og i forbundetheden rummer vi bedre de svære følelser som ensomhed, sorg, vrede eller tomhed.

Medfølelsen og forbundetheden, som du finder gennem mindfulness, er den direkte modgift til ensomhed.  Den indeholder den omsorg, tålmodighed og forståelse, som vi netop har brug for, når vi oplever svære tilstande og følelser eller uoverensstemmelser mellem mennesker. Medfølelsen hjælper os til ikke at tage det svære personligt, men giver forståelse af, at det er menneskelige eksistentielle vilkår, som kan ramme os alle.

Det er i den dybe samhørighedsfølelse med os selv eller andre, at de lykkeligste øjeblikke i vores liv findes. Lærer vi at finde frem til det, vil ensomheden ophøre, og du vil finde en indre ro, der er helt ubeskrivelig. Mindfulness kan hjælpe dig med at komme netop derhen.

 

Læs også:

Medfølelse lindre svære følelser og forbedre din livskvalitet >> 

Individuel Mindfulness og samtaleterapi >>

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er blandt andet uddannet akupunktør, Narrativ Samtaleterapeut, MBSR mindfulness lærer fra Aarhus Universitet og er sideløbende meget optaget af den oprindelige psykologi og filosofi fra buddhismen, der har mere en 2.500 års visdom at trække på.

Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top

Mine retningslinier i forbindelse med COVID-19

5 enkle redskaber der øjeblikkeligt tager toppen af din stress og gør dig mere klar i hovedet

I minikurset får du blandt andet:

  • Stress-barometertest 
  • Akut stress håndtering
  • Sådan vælger du stress fra

Det koster kun din emailadresse. Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev med konkrete tips, gode tilbud og gratis meditationer.