skip to Main Content
Eco Yogamåtte – Lav Enkle Stræk Inden Din Meditation

Eco Yogamåtte – lav enkle stræk inden din meditation

Enkle yogaøvelser eller stræk kan være en god hjælp til at gøre kroppen klar til meditation. Hvis man er lidt urolig inden man sætter sig kan et par enkle yogastræk gøre en stor forskel. Nederst på siden her får du derfor også et par korte yogaøvelser, som kan berolige nervesystemet og som virker let afstressende.

Jeg har efterhånden lavet yoga gennem mange år, og har også prøvet mange forskellige yogamåtter. Det er hovedsageligt Hatha yoga, som jeg underviser i på nogle af mine mindfulness hold, dels fordi det er en rolig og mindful måde at bevæge sig på, og dels fordi alle kan være med.

Hvilken yogamåtte skal jeg købe?

Det er praktisk at have en yogamåtte, hvis du laver yoga eller afslappende yogastræk. En yogamåtte fylder ikke meget, når den er rullet sammen. Den kan let stå i klædeskabet, hvis du ikke har plads til at have den liggende ved siden af eller under fx dit meditationsunderlag. Nogle vælger at bruge en yogamåtte som meditationsunderlag, hvis det ikke skal være alt for blødt.

Der er utroligt mange forskellige yogamåtter på markedet, og i forskellige prisklasser, så de er en smagssag, hvad man lægger vægt på.

Du kan se et udvalg af yogamåtter her

Min favorit yogamåtte

Jeg bruger selv en yogamåtte der er 4 mm tyk, da jeg godt kan lide at lave liggende yogastræk, og derfor ikke vil have den for tynd.

Jeg har senest købt en Eco yogamåtte, som jeg er utroligt glad for. Den er lavet af naturgummi og er fri for pvc. Der er altså tænkt på både miljøet og din sundhed med denne yogamåtte. Det er noget jeg selv lægger vægt på.

Det er en god yogamåtte, som er 4 mm. tyk – altså en middeltyk og relativt blød måtte. Yogamåtten fås i tre forskellige farver, grøn, sort og hvid, og måler 183 x 80 cm.

Den ligger i en middel prisklasse, så du kan både få billigere og dyrere yogamåtter. Jeg synes personlig godt at det kan betale sig at købe den rigtige fra starten af. Og pris og kvalitet hører jo ofte sammen.

Der er et godt og stabilt greb i den ru overflade på yogamåtten, og den ligger også fast på gulvet selvom yogastrækkende er mere dynamiske end dem jeg beskriver nederst i artiklen.

Køb ECO YOGAMÅTTE i naturgummi her

Yogastræk på yogamåtte

Her får du 3 helt enkle yogaøvelser, som stort se alle kan udføre. Man behøver nemlig hverken at kunne gå i spagat eller tage benene på nakken, for at gøre sig klar til at meditere.

• Afspænding og afstresning eller meditation: kvinde mediterer på yogamåtte

 Læg dig på ryggen på måtten med armene ned langs siden af kroppen og benene strakt. Hvis du kan, kan du vende dine håndglader op mod loftet, så skulderbladende lægger sig ind til ryggen.

Lig i denne stilling og hav kontakt til åndedrættet ved maven. Mærk hvordan du for hver udånding kan tillade kroppen at synke dybere ned i yogamåtten.  Det handler helt enkelt om at mærke kroppen som den er, uden at forsøge at ændre på noget. Se om du kan have en venlig holdning til oplevelsen.

I denne liggende stilling kan du også lave din meditation, men vær opmærksom på, at du let kan døse hen i denne stilling på yogamåtten.

  • Kropsstræk

I den liggende stilling kan du nu langsomt løfte armene op mod loftet og derefter videre op over hovedet, mens du er mental tilstede i den sansning det er at bevæge armene. Når armene er kommet op over hovedet, kan du lave et langt stræk gennem hele kroppen. Se om du kan strække godt igennem fra fingerspidser til tåspidser. Mærk kroppen blive godt strakt igennem. Efter strækket kan du langsomt og nærværende igen sænke armene, mens du holder kontakten med armene indtil de ligger på yogamåtten igen.

• Massér din ryg og lænd:

Bøj i dine knæ, og sæt fodsålerne på yogamåtten bag dit bækken. Træk knæene op mod brystet og pres knæene let ned mod brystet, mens du holder fast om knæene.

Vip fra side til side, så du masserer din lænd mod yogamåtten. Du kan også lægge panden mod knæene, så du kan vippe hele kroppen fra side til side. Således masserer du hele ryggen og lænden.

Har du endnu ikke en yogamåtte, så køb ECO YOGAMÅTTE her

 

Nu har du med en yogamåtte og nogle få stræk gjort dig mere klar til meditation. Rigtig god fornøjelse 🙂

 

Skriv gerne til mig om din oplevelse med yogamåtten herunder.

 

Denne artikel indeholder affiliate links.

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top