skip to Main Content

Meditationskursus 2 – ind mod dybere stilhed

Et intensivt meditationskursus over 5-uger!

Meditationskurset er bygget op omkring indsigtsmeditation, som kommer fra den oprindelige praksis i mindfulness. Meditationskursus 2 er for dig, der har været på meditationskursus 1 hos mig tidligere, eller har tilsvarende erfaring.

Alle mennesker vil helst være glade og lykkelige, og ønsker at livet går, uden de møder alt for store forhindringer.  Men på et tidspunkt vil de fleste af os opleve, at hverdagen ikke er så problemfri, som vi kunne drømme om. Det kan gøre os både frustrerede og deprimerede og sætte os i en situation, hvor vi bliver i tvivl om, hvordan vi skal komme videre og få løst problemerne.

Når du mediterer, er det som at tage på en slags opdagelsesrejse, hvor du langsomt opdager nye landskaber og udsigter, som du kan omsætte til nye handlemuligheder. Du får nemlig udviklet evnen til at leve et mere reflekteret og menneskeligt rigere liv med bevidst nærvær og færre stressreaktioner.

På meditationskursus 2 får du mulighed for at videreudvikle og fordybe dig i din koncentration og opmærksomhed, og din evne til at være venlig og medfølende, både over for dig selv og overfor andre, både din nære familie og dine andre relationer. Det giver det bedste fundament for selvindsigt og forandring.

Hvorfor tage endnu et meditationskursus? Fordi…

Selvom du allerede har taget et meditationskursus, kan det være svært hver dag at få sat sig  og mediteret. Det er svært at skabe sig en ny vane,  og det kan være vanskeligt at få prioriteret i forhold til alt det, der ellers skal ske i ens liv.

Det er et almindeligt problem det, det med at få gjort det hver dag, hvis man ikke er med i et fællesskab, der kan bakke en op og inspirere  til at blive ved og til at komme videre.

Når du er på egen hånd er det helt almindeligt at tvivlen sniger sig ind.

Gør du det nu rigtig? Hvorfor sker der ikke noget? Sidder du i virkeligheden bare og spilder tiden?

Hvis du så endda kommer til at kede dig lidt, går det helt i skoven  med motivationen til at komme videre. På meditationskursus 2 kan du imidlertid lære nogle helt enkle tricks og justeringer, der gør det interessant at meditere igen. Det lærer du undervejs.

Har du således ikke allerede en fast etableret meditationspraksis – selvom du har været på kursus før – så får du her på meditationskurset en 5-ugers intensiv mulighed for at få den på skinner igen.

Har du allerede en fast praksis, vil du få ny inspiration til at gøre din praksis mere interessant, gøre mere af det gode og undgå fælderne.

Så uanset om du praktisere 15 eller 60 minutter om dagen, er det den vedholdende træning og rette indsats, der gør den store forskel.

Meditationskursus 2 - stilhed ved havet

Hvorfor skal jeg udvikle min koncentrationsevne gennem meditation?

Når du sigter mod at få en stabil koncentration gennem meditation, får du samtidig mange andre sideeffekter. Det er fx

  • mindre stress og ængstelse
  • markant afslapning
  • stabil følelse af glæde indeni dig selv
  • mental udholdenhed og større overblik
  • psykisk og fysisk overskud
  • intuition og beslutningskraft
  • fysisk og psykisk ro
  • afslappet og rolig nattesøvn
  • større robusthed overfor kaos

 

Den gode koncentration er roret i opmærksomheden, og gør dig med tiden i stand til at se bort fra alle de forstyrrende indtryk, der ellers kan forvirre og stresse dig, så du kan få dit sind og de indre tanker til at stilne mere af.

Du øger helt enkelt din bevidsthed om det du foretager dig, det du undgår – og det, der foregår omkring dig.  Og det giver mulighed for at tackle udfordringer på en langt mere hensigtsmæssig måde.

Din hjerne får gavn af meditationskursus 2

Når du udvikler koncentration gennem meditation, har det også en gavnlig langtidseffekt på din hjerne, hvilket i længden øger din psykiske og fysiske sundhed positivt. Koncentrationsudviklende meditation styrker nemlig din hjernes frigørelse af belønnings-hormonet dopamin, der ganske enkelt giver dig en følelse af velvære og tilfredshed.

Stress vil helt enkelt forsvinde skridt for skridt – og din hjerne bliver et bedre sted at være.

Hvad skal vi lave på meditationskursus 2?

På meditationskursus 2 er der fokus på at udvikle en dybere og mere stabil koncentration, hvor du bliver bedre i stand til at lytte til din krop, dine følelser, og blive mere bevidst om de tanker der opstår undervejs. Du får skærpet dine sanser og bliver mere opmærksom på behagelige, ubehagelige og neutrale følelser – uden at behøve at skulle reagere på dem.

Det gør vi gennem helt enkle meditationer, der kan forfines trin for trin, og som præcis giver den nødvendige dybde til, at du bliver klogere på dig selv – og på andre mennesker.

Hvilke meditationer skal vi praktisere?

Der er på meditationskursus 2 fokus på helt enkle meditationer siddende, liggende og gående. De er fleksible og lette at integrere i din hverdag. Alle meditationer er baseret på indsigtsmeditation og mindfulness.

Hvad er indsigtsmeditation?

Indsigtsmeditation er en meditationsmetode, der oprindeligt stammer fra buddhismen. Det er den meditationsmetode, den moderne mindfulness i Vesten i dag bygger på, som vi eksempelvis bruger på MBSR 8-ugers kurset.

Den buddhistiske mindfullness meditationsmetode stammer fra Theravada buddhismen. Den er meget pragmatisk og ligger tæt op ad den moderne vestlige filosofi, psykologi og neurologi. Der er meget at hente i netop denne kombination af ældgammel visdom og moderne videnskab for os travle mennesker i dag.

Meditationskursus 2 bygger på den fine kombination af oprindelig visdom og praksis samt moderne psykologi og neurologi.

Hvad skal vi lave på meditationskursus 2?meditationskursus 2 - dyb stilhed i skov

Undervejs på kurset arbejder vi med forskellige temaer, der støtter din forståelse, fordybelse og erfaring, dels med meditation og dels med dig selv.

Du vil undervejs få viden og erfaring med:

  • De 4 Jharna´er – de 4 koncentrationsniveauer, der udløser ”lykke-hormonet” dopamin

 

  • Kærlig venlighed og medfølelse og hvordan de hænger sammen med koncentration

 

  • Mindfull spisning – en vigtig indsigt i forandring

 

  • Forandring – smertefuld eller lindrende og den frihed det giver

 

  • Mere meta-opmærksomhed – mere selvrefleksion og selvindsigt

Kan jeg deltage, hvis jeg ikke har været på meditationskursus 1?

Meditationskursus 2 er ikke for helt nye.  Det forventes at du allerede har en grundlæggende viden om meditation og mindfulness, når du skal deltage. Er du i tvivl, så kontakt mig inden du tilmelder dig.

Se eventuelt meditationskursus 1 – koncentration & afslapning.

Hvorfor er det godt med en daglig vedholdende meditationspraksis?

Hvis du søger efter at blive mentalt og følelsesmæssigt tilfreds i dit liv, har det en altafgørende betydning, at du kan identificere, forstå og håndtere dine tanker, følelser og sanser.

Netop gennem en regelmæssig meditation, kan du få indsigt i, om der hvor du søger hen, er der hvor du får tilfredsstillelsen eller ej. Du kan også få indsigt i, om der kunne være andre måder og steder, hvor du bedre kan blive mættet. Måske finder du ud af, at det der før gjorde dig glad ikke længere virker, og hvordan du kan hente glæden op fra nye kilder.

Det er lige præcis derfor, du skal blive ved med at meditere og blive ved med at få ny inspiration ved at lære mere.

 

Praktisk info om meditationskursus 2

Hvornår er næste meditationskursus 2?

Næste 5-ugers kursus starter tirsdag den 5. september og fortsætter tirsdage den 12. september, 19. september, 26. september og 3. oktober 2017 kl. 18.00-20.00.

Hvor mange er med på kurset?

Meditationskursus 2 har maksimalt plads til 14 deltagere.

Hvor meget tid skal jeg bruge hjemme?

Du bestemmer selv, hvor meget du vil praktisere hjemme, men vil du have det optimale ud af kurset, vil jeg anbefale, at du afsætter tid hver dag.

Den virkning du opnår undervejs på meditationskursus 2, afhænger nemlig også i høj grad af din egen indsats.

Vi mediterer desuden sammen i længere tid på hver mødegang.

Evnen til at koncentrere sig er noget der skal trænes og vedligeholdes. Du bliver god til det, når du øver dig på den rette måde. Det vil også sige at din koncentrationsevne, vil aflæres igen, hvis du ikke praktiserer. Så holder du en pause med at meditere vil du svække din koncentrationsevne.

Pris

1.350 kr.

Du kan betale meditationskurset i 2 rater.

Hvor foregår meditationskursus 2 henne?

Det foregår i 8520 Lystrup. Du får præcis adresse ved tilmelding.

Tilmelding

Book din plads her >>>

 

 

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top