skip to Main Content
Lær Meditation Og Undgå Stress – 5 Gode Tips!

Lær meditation og undgå stress – 5 gode tips!

Mange mennesker begynder at meditere, fordi de har noget de gerne vil ændre. Men man behøver faktisk ikke have problemer i sit liv for at begynde at meditere. Til gengæld vil du over tid helt sikkert opleve, at du får færre problemer i dit liv, når du har lært at meditere.

Der er dog en tendens til, at mange først begynder at meditere når de oplever angst eller er deprimerede eller føler sig stressede. Derfor har jeg i denne artikel valgt at fokusere på, hvordan meditation kan hjælpe dig ud af stress og hvordan du kan finde en metode, der virker for dig, og om alle de positive sidegevinster du får med oveni, som fx dyb afslapning, opløftet glæde og bedre koncentration, og en følelse af mere retning i dit liv. Læs med herunder!

Lær at meditere mod stress, irritation og grublerier

Mange mennesker har symptomer på stress og det kan være en stor udfordring – også selvom de ikke føler sig stressede. Det kan især være svært at mærke stress, når man er stresset, fordi man helt enkelt lukker lidt af til symptomerne eller ikke er opmærksom på, at det kan være symptomer på stress man har i form af spændinger, søvnproblemer, overdrevne bekymringer, kort lunte – bare for at nævne nogle få.

Det behøver ikke at være travlhed, der giver symptomer på stress. Det kan også være daglige grublerier over fortiden eller bekymrende tanker om fremtiden, der kan stresse os. Kort sagt, hvis det er svært at få ro i hovedet og få tankerne til at stilne af, er det ofte et tegn på stres, der så sætter sig som overdreven tankeaktivitet eller tankemylder. Og når vi ikke kan få fred i hovedet, har vi ofte lettere til at blive irriteret over stort set ingenting.

Vil du af med din stress og dine daglige grublerier og irritation, så lær at meditere og få mere ro på og bedre livskvalitet.

Lær meditation og gå nye veje

Vi kan som mennesker helt naturligt ind i mellem komme til at føle at vi bliver kastet rundt i livet på må og få af tilfældigheder, eller at vi mangler retning og mening med vores liv. Måske er det også noget du kender til?

Der er mange ting her i livet, som vi ikke kan kontrollere. Man kan også sige, at livet er fuld af overraskelser. Men der er stor forskel på, hvordan vi hver især håndterer de udfordringer, vi alle kommer til at opleve. Og her kan meditation være en virksom metode til at gøre os mere robuste over for udfordringerne, og til at takle dem på en bedre måde, så vi kommer lettere igennem de svære perioder.

Så helt kort: lær meditation hvis du vil tage styringen i dit liv tilbage. Det betyder ikke at du i fremtiden bliver helt problemfri, men at de uundgåelige udfordringer ikke kommer til at tager magten fra dig. Du kan helt enkelt gå nye veje ved at lære at meditere, og over tid vil mange af dine problemer stille og roligt blive mindre eller måske helt forsvinde, fordi du ikke længere vil opfatte det som problemer eller ikke opstår.

Hvilken meditationsmetode skla jeg vælge?

Der findes mange forskellige retninger og metoder indenfor meditation, og der er også efterhånden mange der selv blander alt mulig sammen, og kalder det for meditation. Man kan sagtens modernisere og forny sig inden for en metode, men mister man grundprincipperne, kan man ikke være sikker på samme effektfulde virkning. Et rigtig godt eksempel på en mere end 2500 år gammel metode, som er blevet moderniseret er Mindfulness MBSR 8-ugers kursus.

Jeg har selv prøvet og oplevet forskellige metoder indenfor meditation de sidste 20 år. Det har givet mig lidt erfaring i, hvad der virker for mig. Det at prøve meget forskelligt kan også give lidt forvirring – det har jeg selv prøvet i starten, hvor jeg plukkede lidt hist og pist, frem for at give en metode lidt tid til at vise om det virkede. Det kan jeg ikke anbefale andre, når jeg nu ved, hvor effektiv det er at følge en retning og virksom metode.

Så et godt råd fra mig er:

Lær meditation ved at holde dig til en metode et stykke tid, og giv den tid til at virke. Derefter kan du beslutte om du vil prøve noget andet.

Lær meditation på en videnskabelig baseret metode

Når man selv har gode erfaringer med en metode, vil man naturligvis anbefale netop denne til andre. Så mit andet godet råd er:

Lær meditation gennem indsigtsmeditation og mindfulness.

Nu tænker du måske: Ja, men hvad er så indsigtsmeditation og mindfulness for noget?

Lad mig forklare.

Indsigtsmeditation er en meditationsmetode, der oprindeligt stammer fra Buddhismen, og som i dag ofte formidles i en moderne stress-psykologisk ramme – altså uden nogen form for ritual eller religion.

Mindfulness er en del af indsigtsmeditation. Det er den metode, der er forsket allermest i her i vesten, og det har vist sig at bare 30 minutters daglig meditationspraksis i 8-uger, kan reducere symptomer på stress, angst, depression og i det hele taget forbedre din livskvalitet – uanset om du er helt rask eller måske har problemer eller symptomer, når du starter

Lær meditation gennen en kvalificeret lærer

Det er ikke lige meget, hvem du vælger at blive undervist af. Og det du skal kigge efter, når du vælger en meditationslærer er, at vedkommende selv har erfaring og er erfaren nok til at kunne vejlede dig.

Man kan jo sagtens tage et weekendkursus, og så derefter slå sig op som lærer. Men hvis man ikke selv har arbejdet med sindet og de forhindringer der kan opstå undervejs, mener jeg ikke man kan guide andre gennem meditation på en kvalificeret måde.

Lidt på samme måde, som hvis du vil løbe et maraton eller lære at tale et fremmedsprog. Man kan ikke lære det til andre, hvis man ikke selv har været igennem processen. Man må vide, hvad man gør, så det ikke bare er et slags eksperiment.

5 gode grunde til at lære meditation

Kvinde lærer meditation

Der er mange gode grunde til at lære meditation og endnu flere gode grunde til at etablere en daglig praksis. For at holde motivationen oppe, er det derfor en god idé at finde en god ven eller en meditationsgruppe at praktisere med ind i mellem.

• Lær meditation som en effektiv afslapningsmetode

Mange mennesker søger at få ro på kroppen og opnå afslapning gennem meditation. Det er egentligt ikke målet i sig selv af meditation, men en sidevirkning af, at man får reduceret stressniveauet, og når koncentrationsevnen øges. Ja, faktisk kan man over tid opnå en dyb og intens følelse af fysisk afslapning og mental afspænding, og det har stor betydning for ens daglige velbefindende.

• Lær meditation og få øget din koncentrationsevne

Mange mennesker undervurderer hvor vigtigt det er at kunne koncentrere sig i hverdagen. Man skal bruge en vis koncentration til at komme fra A til B uden alt for mange overspringshandlinger. Og man skal bruge en vis koncentration til at være nærværende med sine kære og i det hele tage at være til stede i nuet – altså mindfulness. Og koncentrationsevnen kan du styrke til meget høje niveauer gennem meditation, hvis du ønsker det.

• Lær meditation mod stress, bekymring og grublerier

Som allerede sagt er meditation baseret på indsigtsmeditation en meget effektiv metode til at håndtere stress, bekymring og daglige grublerier. Allerede efter nogle få minutter kan nervesystemet begynde at falde til ro, og grublerierne falder så også efterhånden til ro. Man kan få varig virkning, hvis man får den rette vejledning af en kompetent meditationslærer, og hvis man er indstillet på at praktisere dagligt.

• Lær meditation, og få mere glæde i dit liv

En helt almindelig sideeffekt af at meditere er, at man kan opnå en opløftende og næsten barnlig glædesfølelse. Det kan både opstå under og efter meditationen, og over tid, vil det blive til en mere varig og stabil tilstand af glæde.

• lær meditation for at finde retning og mening i dit liv

Nogle gange kan vi mennesker have en tendens til bare at følge tidens strømninger, uden egentligt at stoppe op og spørge os selv, om det er den vej vi ønsker at gå. Og hvis tidens måde at leve sit liv på ikke giver mening, bliver livet måske lidt farveløst. Her kan meditation være det daglige oost til at følge den vej der giver mening for dig – uanset om det er tidens trend eller ej.

Vil du lære at meditere sammen med andre?

Vil du gerne lære at meditere sammen med andre, og få vejledning undervejs, så tag et kig på min kursusoversigt her >>>

Jeg har skabt et særligt meditationskursus over 5-uger, hvor der netop er fokus på koncentration, afslapning og glæde. Meditationskurset finder du her >>>

 

Køb din meditationspude fra Lotus her >>>

 

Smid også gerne en kommentar herunder, og fortæl mig om du er kommet i gang med at meditere. 🙂

 

Denne artikel indeholder affiliate-links.

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top