skip to Main Content
Koncentration Og Fokus Giver Afslapning Og Mere Glæde

Koncentration og fokus giver afslapning og mere glæde

For at du kan holde din opmærksomhed fast i lang tid ad gangen, er det vigtig at du kan koncentrere dig. Koncentration er heldigvis en fantastisk evne, som vi kan udvikle til meget højt niveau, når vi gør det, opnår vi heldigvis også alt det andet der følger med, nemlig indre ro, afslapning, afstresning og en følelse af dyb, indre glæde. Når du har læst denne artikel ved du meget mere om, hvorfor koncentration og fokus også er interessant for dig.

Kender du det?

Det kan virkelig være irriterende, hvis man skal koncentrere sig, og man ikke kan få sin hjerne til at være med. Du skal løse en opgave og du bliver hele tiden distraherer af lyde fra omgivelserne, tanker om alt det du skal nå, eller din mave, der insisterer på at du bare må have lidt kage før du kan præstere eller endnu en kop kaffe.

Problemet er, at du skal kunne koncentrere dig for at få lavet arbejdet. At kunne koncentrere sig er grundlæggende for vores hverdags-bevidsthed og for overhovedet at kunne være nærværende med os selv, med andre mennesker, på arbejde, på studiet eller en særlig interesse du har glæde af.

Men mange gange driller vores koncentration, og den kan være svær at finde. Når vi ikke kan koncentrerer os og er bevidst opmærksomme, slår vi over på autopilot. Årsagen til mange af vores automatiske handlemåder og beslutninger i hverdagen er, at vi er uopmærksomme og mentalt fraværende mens vi gør det.

Men med god koncentration sammen med et opmærksomt fokus kan du få adgang til  de kreative løsninger, de kloge og velovervejede beslutninger og de gavnlige følelser som glæde, omsorg og tilfredshed.

Koncentration i 5 niveauer

I de meditationer jeg bruger, er målet først at opnå en relativ stabil og opmærksom koncentration, så du kan opnå et stærkt fokus og en fokuseret opmærksomhed. Den veludviklede opmærksomhed danner så grundlaget for, at du kan gå videre med meditationerne og få de indsigter, der er så givende fordi de medvirker til, at vi udvikler et mere nuanceret og ofte mere rummelig syn på os selv og dermed vores identitet – og det skaber flere gavnlige følelser og tilstande i vores liv.

Her kan du se nogle af de kvaliteter, du kan opnå:

  • Tålmodighed
  • Venlighed
  • Gavmildhed
  • Glæde
  • Omsorg
  • Tilfredshed
  • Tilgivelse

De 5 trin

Gennem meditation arbejder vi med udviklingen af koncentration og opmærksomhed på hele fem niveauer. I meditation kaldes de fem trin for de 5 jharniske faktorer. Gennem din daglige meditation vil du kunne udvikle din koncentration til et relativt højt niveau. Hvis du har mulighed for at tage på retreat er der tid til endnu større fordybelse og opnåelse af koncentration og fokus. Her er nogle eksempler på interessante og ganske behagelige tilstande, som du vil få med undervejs:

Dyb ro og stilhed:

Når koncentrationen begynder at fæstne sig, bliver du i stand til at være nærværende med det dybe rolige åndedræt gennem længere tid. Så vil du opleve en dyb ro, samtidig med at der bliver helt stille indeni dig. Du vil opleve at du har en afslappet krop og en fuldstændig vågen og fokuseret opmærksomhed.

Intens interesse:

Når du arbejder med et intenst fokus, vil det du fokuserer på blive meget interessant – næsten uanset hvad du retter din opmærksomheden mod. Kvaliteten af interessen ligger nemlig ikke i objektet, men i opmærksomhedens intensitet – så hvad som helst kan i princippet være dybt interessant, hvis vi kigger på det med intens interesse.

Opløftende glæde:

En sideeffekt ved denne intense interesse er en meget opløftende og dyb glæde. Glæden kan opleves meget fysisk ved at man får lyst til at hoppe som en barnlig glæde med masser af energi og samtidigt lethed. Denne kvalitet kaldes i mindfulness for PITI, og gennem årene har jeg set mange opleve denne opløftende glæde.

Den stille glædes væren til stede:

Den barnlige opløftende glæde vil stille og roligt ændre sig til en dyb, varm, indre følelse af glæde, hvis du fordyber dig i udviklingen af koncentration. Denne glæde er ikke så fysisk, men mere mental og opleves som en dyb afklaret tilfredshed – lidt som oplevelsen af en smuk solnedgang ved havet. Denne kvalitet kaldes for sukha.

Tip til bedre koncentration i hverdagen

På samme måde som du kan udvikle din koncentration, vil du også kunne afvikle den igen, hvis du ikke vedligeholder den. Men heldigvis er det lidt som at lære at cykle. Har du først lært det, vil du relativt let komme tilbage igen, bare du øver dig.

Det er meget tydeligt når man for eksempel kommer hjem efter et retreat, hvordan  koncentrationen virkeligt er blevet stærk og stabil. Det er desværre også lige så tydeligt, hvor hurtigt det går den anden vej, hvis man begynder at dele sit fokus ud på flere ting ad gangen. Så her er et tip til hvordan du undgår at afvikle dit fokus og koncentration:

Forsøg så vidt muligt kun at lave en ting ad gangen. Det er ret almindeligt at have mange bolde i luften på en gang, men det er ikke godt for vores koncentration. Hver gang du skifter fokus, skal du genfokusere og bruge tid på at komme tilbage til opgaven, før du igen kan koncentrere dig. Det er spild af tid, og det gør os ofte stressede.

Sådan kommer du i gang med at udvikle din koncentration og fokus

Der er forskel på, om man sigter mod afslapning eller mod koncentration med afslapning som bonus. Det er jo relativt enkelt at finde afslapning gennem meditation, men lidt mere krævende at opnå en god koncentration. Til gengæld får du gennem den gode koncentration alle de gode sideeffekter med, helt uden at skulle arbejde ekstra for det.

Her er en enkel vejledning til at komme i gang med at udvikle din koncentration og fokus:

  1. Sæt dig godt til rette med ret ryg, så åndedrættet kan bevæge sig frit.
  2. Ret din opmærksomhed mod åndedrættet ved maven, ca. en hånds bredde under navlen.
  3. Intentionen er at få åndedrættet ned i det dybe rolige leje, og derefter lade det være naturligt.
  4. Hold fokus på sansningen af maven der hæver og sænker sig.
  5. Gen-fokusér, når opmærksomheden vandrer væk fra fokusområdet.
  6. Sid med intentionen om at gen-fokusere igen og igen lige så længe du ønsker det.
  7. Gentag samme intensive arbejde med koncentration og fokus hver dag.

Du kan let komme i gang med denne enkle metode med det samme. Vil du have min hjælp til det, så tag et kig på mit koncentrationsudviklende meditationskursus eller et af de andre, der også indeholder udvikling af koncentration  og fokus herunder:

Online kurser

Live kurser

 

Lise Lotte

Lise Lotte Trujillo har siden starten af 1990erne haft en særlig interesse for den nødvendige balance mellem krop og sind. Hendes passion er at hjælpe andre med at finde nøglen til et mindre stressfyldt, mere balanceret og meningsfyldt liv. Lise Lotte er uddannet akupunktør, MBSR mindfulness facilitator og hun har et utal af kurser og uddannelser inden for terapi, kost, Qigong, meditation, mindfulness og coaching.
Hun er blandt pionererne indenfor online mindfulness undervisning. Se alle Lise Lottes kurser og forløb her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top