skip to Main Content

Tines historie med HSP – særlig sensitiv

Erfaringer fra Tine, som har HSP, og derfor er mere sensitiv end mange andre.

Tine vil gerne fortælle om sin oplevelse med mindfulness, hvis det kan være til hjælp for andre særligt sensitive. Læs herunder om hendes erfaringer:

Tine er særlig sensitiv og hun tilmeldte sig mit Mindfulness Stressreduktion 8-ugers forløb fordi hun var gået ned med stress. Hun fortalte at hun havde haft flere stressrelaterede nedture gennem sit liv, hvoraf en af dem også havde udløst en depression.

”Jeg var nødt til at finde en varig løsning og til at få nogle værktøjer til mit liv fremover. Så jeg var motiveret til at gå i gang med mindfulness forløbet”.

Tine føler sig let overstimuleret i hverdagen og bliver stresset af alle de mange sanseindtryk, hun har omkring sig.

”Når jeg bliver overstimuleret, så støjer kroppen på alle planer. Tankerne kører derudaf og booster følelserne til en tornado. Hjertet hamrer afsted og koncentrationen svigter. Det føles som at bo i et hus, hvor der er beskidt alle vegne”.

Tine har både gavn af mindfulness, når hun mediterer, men også mellem meditationerne.

”Når jeg sætter mig ned og laver en af mindfulness meditationerne, får jeg lige som renset ud af overstimuleringen og finder ro. Mindfulness er som en støvsuger, der suger skidtet væk, så det er rart at være til igen.”

“Når jeg mediterer mærker jeg også et meget bedre velvære. Jeg kan mærke mine grænser og hvornår jeg er ved at være overstimuleret. Der ved kan jeg trække mig. Jeg reagerer meget hurtigere i hverdagen, så jeg kan nå at trække i håndbremsen inden det er for sent. Jeg kan godt finde på at trække mig fra en samtale. Det kunne jeg ikke før. Måske behøver jeg bare 2 minutter alene til at trække vejret eller måske laver jeg en hurtig bodyscan.”

“Før jeg startede på mindfulness synes jeg ikke det var i orden at gå fra en samtale. Men jeg er begyndt at respektere mig selv mere og tager mine behov alvorligt. Uden at stikke ud fra de sociale normer.”

”Jeg har fået mere selvværd og tager mig selv mere seriøst, og dette er helt klart under bedst udvikling, når jeg laver mine øvelser hver dag”.

”Når jeg viser mig selv den omsorg, at jeg tager mig tiden til at lave øvelserne hver dag, er det en fantastisk god spiral, fordi jeg ved at tage mig selv alvorligt også øger min selvrespekt og mit selvværd, samtidigt med at øvelserne giver mig balance, ro og større velvære”.

”Giv mindfulness en chance til at virke, det er ikke nok at prøve nogle få gange. Det er ikke altid let, men jeg er blevet bevidst om at det er vigtigt for mig at lave mindfulness hver dag”.

”Jeg tænker nu mere positivt om at være særlig sensitiv og mindfulness hjælper mig til at se sensitiviteten som en fordel. Mindfulness skærper mine sanser, så jeg bedre kan mærke mine grænser og trække i håndbremsen før jeg bliver overstimuleret. Jeg respekterer mig selv meget mere end før og er kommet i bedre balance med mig selv”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få mere ro på og mere overskud nu!
Close
.

Få mere ro på og mere overskud nu! Download 3 mindfulness meditationer gratis – med instruktioner og gode tip.

Dit navn
Din email
Back To Top